header photo

واکنش تند روسیه به اقدام جدید اروپا علیه بلاروس

واکنش تند روسیه به اقدام جدید اروپا علیه بلاروس

بحران فرود اضطراری هواپیمای ایرلندی در بلاروس ابعاد تازه ای پیدا کرد.

 به گزارش روسیا الیوم، روسیه بار دیگر به واکنش غرب به فرود اضطراری یک هواپیما در بلاروس حمله کرد.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه واکنش کشورهای غربی به حادثه فرود اضطراری هواپیمای «رایان ایر» در فرودگاه مینسک را «هیستریک» توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: اینکه غرب حادثه هواپیمای رایان ایر در بلاروس را شوکه آور می خواند تکان دهنده است.

دیروز دوم خرداد (۲۳ مه) به دستور آلکسی لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس یک جنگنده نیروی هوایی بلاروس، هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت رایان ایر را وادار به فرود کرد.  این هواپیما با ۱۲۳ مسافر از آتن راهی ویلنیوس، پایتخت لیتوانی بود.هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ رایان ایر در فرودگاه مینسک فرود اضطراری انجام داد و «رومان پروتاسویچ»، بنیانگذار کانال تلگرامی نکستا (Nexta) و از مخالفان دولت بلاروس که سرنشین این هواپیما بود توسط پلیس بلاروس دستگیر شد. بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ بعد از کنترل امنیتی مسافران از مینسک حرکت کرده و راهی ویلنیوس شد.  

زاخارووا با انتقاد از واکنش مقامها و کشورهای غربی به این حادثه خاطرنشان کرد: کشتار و مصیبت های میلیون ها نفر در سراسر جهان، هر گونه حق اخلاقی حرافان غربی برای موعظه را از آنها سلب کرده است.  

 وی با یادآوری اینکه چند سال پیش نیز به درخواست آمریکا هواپیمای اوو مورالس رئیس جمهوری وقت بولیوی در اتریش فرود اضطراری داشت، خاطرنشان کرد که اگر غرب از حادثه روز گذشته رایان ایر در بلاروس شوکه می شود در مورد حوادث مشابه آن نیز چنین رفتاری داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: استفاده از کارزار اطلاعاتی و سیاسی از طریق رسانه ها برای قبولاندن دیدگاه خود، دیگر همانند گذشته تاثیر ندارد و شبکه های اطلاع رسانی، آدمربایی ها و موارد فرود اجباری هواپیماها و دستگیریهای غیرقانونی افراد (توسط آمریکا) را به یاد دارند

این در حالی است که شورای اتحادیه اروپا در پی فرود اضطراری ساختگی هواپیمای حامل «رامان پراتسویچ» فعال ۲۶ ساله مخالف دولت بلاروس در فرودگاه مینسک، آسمان این منطقه را به روی پروازهای بلاروس بست.

در پی اقدامات خصمانه کشور لیتوانی علیه بلاروس در حمایت از نیروهای غرب گرا، حزب کمونیست بلاروس طی بیانیه ای اعلام کرد: ما در برابر اقدامات دشمنان کشور بی تفاوت نخواهیم ماند. در این بیانیه آمده است:

در تاریخ 24 مه 2021 ، در ریگا پایتخت لتونی، نزدیک هتل Radisson Blu Hotel Latvija ، محلی که پرچم کشورهای شرکت کننده در مسابقات جهانی هاکی روی یخ به نمایش گذاشته می شود، پرچم ملی بلاروس با نمادهای افراطی سفید-قرمز و سفید جایگزین شد.

این عمل نمایشی برای بازیکنان هاکی شرکت کننده از جمله بازیکنان بلاروس در مسابقات قهرمانی که در هتل زندگی می کردند ، با مشارکت وزیر امور خارجه لتونی «ادگار رینکویچ» و شهردار ریگا « مارتینش استاکیس » صورت گرفت نماد اشغالگری آلمان در سال 1941- 1944 در ریگا بود که براساس ساختارهای خارجی برای ایجاد بد بینی به دولت مستقل بلاروس طراحی شده است .

حزب کمونیست بلاروس عمل تلافی جویانه اخراج سفیر لتونی را به دلیل حادثه پرچم دولت بلاروس در ریگا ، اقدامی منطقی می داند. ما همچنین به درخواست احزاب سیاسی و انجمن های اجتماعی بلاروس برای انجام تحقیقات رسمی  به عذرخواهی می پیوندیم وعمل خصمانه علیه دولت بلاروس بدون پاسخ نخواهد ماند.

کمونیست ها از همه کسانیکه بی تفاوت نیستند دعوت می کنند تا موضع مدنی خود را در مورد اقدامات تحریک آمیز لیتوانی بیان کنند.

دفتر شهردار ویلنیوس پرچم رسمی بلاروس را در مرکز پایتخت لیتوانی با سفید-قرمز-سفید مخالف جایگزین کرد ، که در زمان اشغال آلمانی ها استفاده شد.

علاوه بر این ، وزارت امور خارجه جمهوری لیتوانی اعلام کرد که از لتونی حمایت می کند ، این کشور قبلاً در مسابقات جهانی هاکی روی یخ جای پرچم ملی بلاروس را تغییر داده است.

Go Back

Comment