header photo

کوبای انقلابی بیسوادی را در یک سال شکست داد!


بیش از نیمی از داوطلبان آموزش زنان جوان بودند. بین اول ژانویه و 22 دسامبر 1961 ، نه تنها 700.000 نفر با سواد شدند، بلکه یک نسل کامل توانایی خود برای ایجاد جامعه ای نو را در یافتند.

کوبای انقلابی بیسوادی را در یک سال شکست داد!

سارا کاتالینوتو- هاتف رحمانی

نیویورک – گریسلدا آگویلرا کابررا ، مربی کوبایی، که در 7 سالگی جوان ترین آموزگار در کارزار بیسوادی 1961 کشور بود، از امریکا دیدار کرده است . روز 10 فوریه دو محل شاهد حضور او در شهر نیویورک: نخست در مراسمی به میزبانی حزب ملی گرای پورتوریکو در برونکس و سپس، در مراسم دیگری با حمایت ائتلاف نیویورک - نیو جرسی کوبا در منهتن میانی بود.

در مراسم آخری که به ریاست گیل واکر مدیر IFCO/Pastors for Peace( سازمانی متشکل از دیدگاه های مختلف که برای صلح ، عدالت و خودمختاری مبارزه می کند)  برگزار شد بیش از 100نفر شرکت داشتند. آگویلرا سخنانش را با اشاره به دفاع فیدل کاسترو در دادگاه 1953 تحت عنوان "تاریخ مرا تبرئه خواهد کرد" آغاز کرد . او به اسپانیایی گفت :« فیدل برنامه ای را اعلام کرد که دولت جدید باید آن را اجرا می کرد – و یکی از مواد اولیه آن اموزش مردم بود» آگویلرا افزود که پس از پیروزی انقلاب در سال 1959، تدارکات برای چگونه بردن مهارت های بنیادی خواندن و نوشتن به میان خانواده های کشاورز در روستاها، کارگران در کارخانه ها و خانه دارهای شهری و سال خوردگان آغاز شد.  

"مائسترا" فیلمی به کارگردانی کاترین مورفی ،نشان می دهد که کارزار یک ساله سواد آموزی برای کوبایی های بسیاری با چه تغییرزندگی و پویایی همراه بود . بیش از نیمی از داوطلبان آموزش زنان جوان بودند. بین اول ژانویه و 22 دسامبر 1961 ، نه تنها 700.000 نفر با سواد شدند، بلکه یک نسل کامل توانایی خود برای ایجاد جامعه ای نو را در یافتند.

آگویلرا تشریح کرد که درس های خواندنی شامل موضوع هایی چون بهداشت پیشگیری، چگونه تعاونی های کشاورزی تشکیل دهیم، چرااقتصادتک محصولی کوبا را فقیر کرد، و آن که همه حق مسکن ، مراقبت بهداشتی و آموزش دارند. کارزار با وجود تجاوز خلیج خوک های 1961،برنامه ریزی شده در امریکا، و دیگر حملات ضد انقلابی، از جمله کشتن یک آموزگار سواد آموزی به پیش رفت . پس از آن که سازمان ملل کوبا را"سرزمینی عاری از بیسواد" اعلام کرد، آموزگاران سواد آموزی با حمل مداد های غول پیکر در هاوانا راهپیمایی پیروزی برگزار کردند.     

همایش منهتن نیزبه سخنان دو فعال از فریاد مادران برای عدالت گوش داد. حواباه از آن که در سال 2012 چگونه شاهد کشته شدن پسر خود محمد باه و یک مهاجر افریقایی توسط اداره پلیس نیویورک بود سخن گفت. او باحمایت جنبش از طریق پرونده های مختلف دادگاهی عدالت را پیگیری کرده است که سرانجام به برخی اتهام های مدنی منجر شده است. جوانیتا یانگ مادر مالکوم فرگوسن، که او نیز در سال 2000توسط اداره پلیس نیویورک کشته شد، شناخت 5 کوبایی (زندانی در امریکا) و رفتن به کوبا برای دیدار مادران آن ها را توصیف کرد. یانگ مشاهده کرد که ارزش کارزار سوادآموزی هنوز در کوبای امروز موثر است .

مشارکت کوبا در سوادآموزی در جهان کارزار“Yo Sí Puedo”(من می توانم) را در بر می گیرد، که طبق گفته آگویلرا، سواد را بین 10 میلیون نفردر بیش از30 کشور جهان از جمله به زبان های بومی گسترده است. کوبای انقلابی پیشرفت های یگانه ای نیز در دارو و سلامت به دست آورده است. آگویلرا تاکید می کند که پایان محاصره امریکا علیه کوبا می تواند مراقبت بهداشتی را در هر دو کشور ارتقا دهد.  

منبع : جهان کارگران

 

Go Back

Comment