header photo

اعتراضات گسترده مزدبگیران در آستانه انتخابات

اعتراضات گسترده مزدبگیران در آستانه انتخابات

کارگران ارکان ثالث نفت علاوه بر برگزاری چندین تجمع در مناطق نفتی، برای تجمع مقابل وزارت نفت به تهران رفتند. بازنشستگان در تجمع‌های هفتگی خود علاوه بر مطالبات رفاهی و خواست بیمه رایگان، خواستار آزادی کارگران و معلمان زندانی شدند. علیه حکم اعدام شعار دادند و بر تحریم انتخابات تأکید کردند.

به گزارش رادیئ زمانه؛ در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه ۱۹بهمن، اعتراض مزدبگیران به فقر معیشتی، هزینه‌های سرسام‌آور درمان، عدم امنیت شغلی و سرکوب، دستگیری فعالان کارگری و معلمان ادامه یافت. مخالفت با حکم اعدام به شعارهای بازنشستگان افزوده شد. مشمولان قانون کار شاغل در وزارت نیرو به دولت هشدار دادند نباید آن‌ها را از شمول مصوبات شورای عالی کار در زمینه‌ی افزایش دستمزد مستثنی کند.

صنعت نفت در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه ۱۹بهمن، در هر روز هفته در بیش از یک منطقه‌ی نفتی شاهد تجمع اعتراضی کارکنان رسمی، ارکان ثالث و یا پیمانی بود. کارگران ارکان ثالث علاوه بر چند روز تجمع در مناطق نفتی، به تهران سفر کردند تا با تجمع مقابل وزارت نفت خواستار پاسخگویی به مطالباتشان شوند.

اعتراض شاغلان بخش درمان به‌ویژه پرستاران، ادامه یافت. پرستاران اخراج شده بیمارستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر مقابل دانشگاه علوم‌ پزشکی آبادان تجمع کردند. پرستاران مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز مقابل استانداری در خرم‌آباد تجمع کردند.

یکی از موارد اعتراض پرستاران اضافه‌کاری اجباری است. این هفته دیوان عدالت اداری، واداشتن پرستاران به اضافه‌کاری اجباری را غیرقانونی اعلام کرد. این رأی در پی شکایت پرستاران کرمان صادر شده است. دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد خودداری پرستاران از انجام اضافه‌کار اجباری حکم «تخلف اداری» صادر کرده است که با رأی دیوان، حکم غیرقانونی است.

کارگران شهرداری در رودبار، نوش‌آباد اصفهان و ایرانشهر با تجمع یا اعتراض رسانه‌ای به چند ماه تعویق در پرداخت دستمزد، عدم امنیت شغلی و شرایط نامناسب کار اعتراض کردند.

کارگران کارخانه سبلان‌خودرو در اعتراض به عدم پرداخت بیش از چهار ماه حقوق و بی‌اعتبار شدن دفترچه بیمه درمانی مقابل استانداری اردبیل تجمع کردند.

کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون خواستار استخدام در سازمان آب خوزستان، بهبود شرایط کار و افزایش دستمزد شدند.

کارگران بومی و روزمزد اخراج‌شده از نیروگاه سد دز با خواست بازگشت به کار تجمع کردند.

کارگران کارخانه فولاد قزوین به کیفیت نامناسب غذای شرکت اعتراض کردند. کارگران کارخانه آرمان شفق که تحت مسئولیت کارفرمای فولاد قزوین قرار دارد نیز با مشکل کیفیت پایین غذا مواجه‌اند اما گفته می‌شود به علت ترس از اخراج به آن اعتراض نمی‌کنند.

۴۰۰ کارگر کارخانه فولاد خزر که از دو هفته پیش به دلیل قطع برق تعطیل شده، خواستار راه‌اندازی مجدد تولید و امنیت شغلی شدند.

سیمبانان حجمی و شرکتی به عدم امنیت شغلی و ناایمنی محیط کار اعتراض کردند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی، بازنشستگان مخابرات، فولاد، آب و فاضلاب گیلان و بازنشستگان کشوری در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه در ده‌ها شهر تجمع کردند.

بازنشستگان خواستار بهبود سطح معیشت، بیمه درمانی رایگان و زندگی در خور هستند. تحریم انتخابات، اعتراض به فساد حکومتی، اعتراض به اعدام، دستگیری فعالان کارگری و معلمان از مسایل مطرح شده در شماری از تجمعات یا اغلب آن‌ها بود.

یک بازنشسته تأمین اجتماعی درباره هزینه‌های درمان نوشت دو روز مستمری خود را در مراجعه به بیمارستان دولتی برای درمان خونریزی بینی پرداخته است.

طرح حذف پیمانکاران و قراردادهای موقت کار در آستانه‌ی انتخابات مجلس

نمایندگان مجلس، رسانه‌های وابسته به حکومت و تشکل‌های کارگری دست‌ساز دولت برای خنثی کردن بی‌اعتنایی مزدبگیران به انتخابات مجلس و اعلام علنی عدم شرکت در انتخابات، تلاش کردند با دادن وعده‌ی اجرای وعده‌های روی زمین مانده آن‌ها را به پای صندوق‌های رأی بکشانند.

یکی از وعده‌ها حذف پیمانکاران و استخدام کارگران پیمانی و قرارداد موقت است. روزنامه «کار و کارگر» ۱۸ بهمن به نقل از حسن محمدیاری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به کارگران پیمانکاری نوشت: «کارگران شرکت‌های پیمانکاری نگران نباشند». بنابر این خبر، اکثریت نمایندگان مجلس به این مصوبه رأی داده‌اند و شورای نگهبان نیز با آن موافقت خواهد کرد. او همچنین افزود: «باید بگویم تصویب این طرح در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس، دلیل بر تبلیغات و پروپاگاندا نیست. ما دوست داشتیم شش ماه پیش این مصوبه به تصویب برسد اما»

کارگران متخصص ایرانی در عراق ۱۴ برابر ایران حقوق می‌گیرند

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی از ادامه‌ی مهاجرت کارگران متخصص استان خبر داد و گفت دستمزد کارگران در استان آذربایجان غربی شش و نیم تا هفت میلیون تومان است که کفاف زندگی را نمی‌دهد.

او گفت: «متخصصان و کارگران ماهر بیشتر به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه امارات متحده عربی، ترکیه و عراق مهاجرت کرده‌اند. این موضوع باید به وزیر کار تذکر داده شود چون زمانی که وزیر نمی‌تواند با حقوق ۵۰ میلیون تومان زندگی خود را بچرخاند چگونه یک کارگر با پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد می‌تواند زندگی خودش را بچرخاند!»

علی آذربایجانی به ایلنا گفت: «حدود شش تا هفت هزار نفر از کارگران ایرانی هم اکنون در کشور عراق فعالیت دارند و برخی کارگران متخصص روزانه چهار میلیون تومان دستمزد می‌گیرند درحالی که همین کارگران متخصص در کشورمان روزانه ۲۸۵ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند.»

مبارزه‌های کارگری

کارکنان مشمول قانون کار وزارت نیرو به لایحه بودجه ۱۴۰۳ که بر مبنای آن حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری) به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، اعتراض کردند. آن‌ها مصوبه مجلس را مبهم و مغایر قانون دانسته و ابراز نگرانی کرده‌اند دولت مشمولان قانون کار شاغل در ادارات دولتی را از مصوبات شورای عالی کار مستثنی کند و حقوق آن‌ها را نیز ۲۰ درصد افزایش دهد.

هنوز روشن نیست که شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده را چه میزان تعیین خواهد کرد.

کارگران پیمانی شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون خواستار استخدام در سازمان آب خوزستان و امنیت شغلی شدند. بیش از ۱۵۰ کارگر شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی کارون بزرگ سال‌هاست به واسطه‌ی پیمانکاران در طرح آبیاری کارون بزرگ کار می‌کنند.

کارگران از سال ۹۵ خواستار تبدیل قرارداد و امنیت شغلی هستند. بخشی از کارگران مصاحبه استخدامی را نیز در سال ۱۴۰۱ انجام داده‌اند اما قرارداد آن‌ها تبدیل نشده است.
یکی از کارگران معترض که ۱۵ سال به شکل پیمانی برای پروژه آبیاری کارون کار کرده گفته است کارگران روزی ۱۲ ساعت کار می‌کنند اما مزدشان ناچیز است و فاقد امنیت شغلی هستند.

کارگران کارخانه سبلان‌خودرو واقع در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل، شنبه ۱۴ بهمن در اعتراض به عدم پرداخت بیش از چهار ماه حقوق و بی‌اعتبار شدن دفترچه بیمه درمانی دست از کار کشیدند و مقابل استانداری اردبیل تجمع کردند.

کارگران بومی و روزمزد اخراج‌شده از نیروگاه سد دز دوشنبه ۱۶ بهمن برای هشتمین روز در اعتراض به اخراج و با خواست بازگشت به کار تجمع کردند.

کارگران کارخانه فولاد قزوین به کیفیت نامناسب غذای شرکت اعتراض کردند. کارگران با انتشار تصویر وعده‌ی غذایی شرکت غذایی که به عنوان وعده‌غذایی میان کارگران توزیع می‌شود، فاقد کیفیت استکارگران کارخانه آرمان شفق که آن نیز تحت مسئولیت کارفرمای فولاد قزوین قرار دارد با مشکل کیفیت پایین غذا مواجه‌اند اما گفته می‌شود به علت ترس از اخراج به آن اعتراض نمی‌کنند.

کارگران سیمبان حجمی و شرکتی به عدم امنیت شغلی و ناایمنی محیط کار اعتراض کردند. کارگران به دلیل نوع کارشان در معرض خطرات جانی قرار دارند اما از امنیت شغلی برخوردار نیستند.

کارگران گفتند:«چندین سال است پیگیر تبدیل وضعیت و دریافت مطالبات قانونی هستیم ... رفع تبعیض و بی‌عدالتی، یک خواسته قانونی است؛ وقتی ما برای شرکت توزیع برق کشور کار می‌کنیم، چرا قراردادمان مستقیم نیست و در عین حال از بسیاری از مزایای رفاهی و قانونی همانند بیمه تکمیلی و لباس کار مناسب حتی در این فصل سرد سال محروم هستیم.»

اعتراض در بخش درمان

اعتراض شاغلان بخش درمان به‌ویژه پرستاران ادامه دارد. یکی از موارد اعتراض پرستاران اضافه‌کاری اجباری است. این هفته رأی دیوان عدالت اداری صادر شد که واداشتن پرستاران به اضافه‌کاری اجباری را مردود دانسته است. این رأی درپی شکایت پرستاران کرمان صادر شده است. دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد خودداری پرستاران از انجام اضافه‌کار اجباری حکم «تخلف اداری» صادر کرده است که با رأی دیوان، حکم غیرقانونی است.

۱۵ بهمن- تجمع پرستاران ایلام

پرستاران اخراج شده بیمارستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر سه‌شنبه ۱۷ بهمن مقابل دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان تجمع اعتراضی برپا کردند. حدود ۱۵۰ پرستار مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی آبادان که هشت سال با قراردادهای موقت کارگرده و دوران پاندکی کرونا کار شاق انجام داده‌اند، در حالی که در انتظار تبدیل وضعیت خود بودند، اخراج شده‌اند. معترضان گفته‌اند اخراج آن‌ها با بهانه مشکل مالی مراکز درمانی صورت گرفته در حالی که «هرماه میلیاردها تومان اختلاس در دانشکده علوم پزشکی آبادان اتفاق می‌افتد».

شنبه ۱۴ بهمن، پرستاران مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان، مقابل استانداری در خرم‌آباد تجمع کردند. پرستاران خواستار پرداخت کارانه پرستاران، لغو اضافه‌کاری اجباری، کاهش فشار کار و پرداخت مطالبات معوقه هستند. پرستاران در تجمع خود شعار می‌دادند:

تعرفه ما کجاست، توی جیب شماهاست
نگاه پشت شیشه، جواب ما نمی‌شه
مسئول بی‌کفایت نمی‌خوایم، نمی‌خوایم

یکی از پرستاران شرکت‌کننده در تجمع در باره خواست‌های پرستاران گفت:

ما دو خواسته اصلی داریم، اول اصلاح تعرفه‌گذاری و ثبت خدمات پرستاری به نام پرستاران (نه به نام پزشکان) و دوم، حذف اضافه‌کار اجباری و تصحیح حق‌الزحمه‌ی مربوط به اضافه‌کاری.

تعویق دستمزد کارگران شهرداری از رودبار تا ایرانشهر

کارگران شهرداری نوش‌آباد در استان اصفهان شنبه ۱۴بهمن، با خواست افزایش دستمزد و در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق مقابل شهرداری تجمع کردند. دستمزد کارگران هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود. تأخیر در پرداخت حق بیمه نیز کارگران را در مراجعه به مراکز درمانی با مشکل مواجه کرده است.

کارگران شهرداری ایرانشهر پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند. عیدی و حق سنوات ۱۶ سال گذشته کارگران نیز پرداخت نشده است. ۴۵۰ کارگر خدماتی و فضای سبز ایرانشهر گفته‌اند حقوق آن‌ها هر بار با چند ماه تأخیر پرداخت می‌شود. حقوق شهریور ماه کارگران دو هفته پیش به حسابشان واریز شده است. حق اضافه‌کاری کارگران نیز اغلب پرداخت نمی‌شود.

کارگران شهرداری رودبار به عدم پرداخت مطالبات معوقه و دراختیار نداشتن لباس و کفش کار اعتراض کردند. ۸۰ کارگر شهرداری رودبار چهار ماه حقوق سال ۱۴۰۰ را پس از گذشت دو سال هنوز دریافت نکرده‌اند. شهرداری به بهانه کمبود نقدینگی، از پرداخت حق اضافه‌کاری و تهیه لباس و کفش کار برای کارگران هم خودداری می‌کند.

یکی از کارگران گفته است: «چند ماه از شروع فصل سرما می‌گذرد اما شهرداری هنوز برای پاکبانان، چکمه و بادگیر تهیه نکرده است؛ ما بدون چکمه در گل و باران، کار نظافت و تمیزکاری شهر را انجام می‌دهیم. کارگران پاکبان و فضای سبز لباس گرم زمستانی خود را از اهالی هدیه می‌گیرند. اما مسئولان در شهرستان پیگیر مشکلات کارگران و پرداخت مطالبات آنها نیستند.»

اعتراض ۴۰۰ کارگر کارخانه فولاد خزر به بلاتکلیفی

برق کارخانه فولاد خزر واقع در شهرک صنعتی رشت از دو هفته پیش به دلیل «انباشت بدهی‌ها به اداره برق» قطع شده است. کارگران هر روز برای زدن کارت حضور و غیاب در کارخانه حاضر می‌شوند اما نگران از دست دادن شغل خود هستند. برق فولاد خزر بعد از چند بار اخطار برای پرداخت بدهی ۱۶۰ میلیارد تومانی قطع شده است. اختلاف میان سهامداران نیز وضعیت کارخانه را در پرده‌ای از ابهام فروبرده است.

کارگران به خبرگزاری ایلنا گفتند: ما کارگران کارخانه فولاد خزر بعد از چند دوره تعطیلی، با مساعدت مسئولان مجدداً فعالیت تولیدی خود را از سر گرفته‌ایم اما از قرار معلوم مسئولان کارخانه حاضر به رفع اختلافات موجود نیستند در عین حال اخیراً بدهی‌های معوقه کارخانه به نهادهای دولتی و خصوصی از جمله اداره برق، دردسرساز شده است.

۱۰ آبان- تجمع کارگران قراردادی نفت آغاجاری

صنعت نفت: تجمع اعتراضی روزانه در پاس جنوبی، تجمع مقابل وزارت نفت در تهران

کارگران ارکان ثالث نفت در ادامه‌ی اعتراضات خود به عدم اصلاح و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، بی‌بهره بودن از خدمات رفاهی، تبعیض میان کارگران با قراردادهای مختلف، ناایمنی محیط کار و با خواست حذف پیمانکاران در کنار چند تجمع اعتراضی در پارس جنوبی، سه‌شنبه ۱۷ بهمن در تهران مقابل وزارت نفت تجمع کردند.

شنبه ۱۴ بهمن، کارگران پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی در پالایشگاه‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم مجتمع در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، اجرا نشدن دو هفته کار دو هفته استراحت، وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها و عدم شمول قانون کار درباره راننده‌های غیرمالک دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی یکشنبه ۱۵ بهمن در ادامه تجمع روز شنبه ۱۴ بهمن خود با خواست اجرای طرح طبقه‌بندی، ۱۴ روز کار-۱۴ روز مرخصی، رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌ها و رسمی شدن رانندگان غیر مالک تجمع کردند.

این کارگران از چند هفته‌ی پیش تجمعات خود را از یک بار در هفته به دو بار در هفته افزایش داده‌اند و به‌رغم تهدیدهای حراست و کارشکنی مدیریت به تجمعات خود ادامه می‌دهند.

چهارشنبه ۱۸ بهمن و پنجشنبه ۱۹ بهمن باز تجمع اعتراضی برگزار شد.

کارگران ارکان ثالث بهره‌برداری نفت و گاز گچساران یکشنبه ۱۵ بهمن با خواست حذف شرکت‌های پیمانکاری، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، رفع تبعیضات مزدی و بهبود وضعیت رفاهی دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برپا کردند.

کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه‌ پنجم پارس جنوبی دوشنبه ۱۶ بهمن برای سومین روز متوالی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، عدم اجرای ۱۴ روز کار-۱۴ روز مرخصی نیروی اداری و پشتیبانی، و عدم عیین وضعیت رانندگان استیجاری دست به اعتصاب زدند.

جمعه ۱۳ بهمن، کارکنان شرکت نفت فلات‌قاره با خواست حذف سقف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت در منطقه لاوان تجمع کردند.

کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری یکشنبه ۱۵ بهمن، با خواست حذف سقف حقوق، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت مقابل دفتر مرکزی شرکت در آغاجاری تجمع کردند.

تجمع‌های هفتگی بازنشستگان: کارگر زندانی، معلم زندانی آزاد باید گردد

بازنشستگان تأمین اجتماعی، بازنشستگان مخابرات، فولاد، آب و فاضلاب گیلان و بازنشستگان کشوری در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه در ده‌ها شهر تجمع کردند. بازنشستگان خواستار بهبود سطح معیشت، بیمه درمانی رایگان و زندگی در خور هستند. تحریم انتخابات، اعتراض به فساد حکومتی، اعتراض به اعدام، دستگیری فعالان کارگری و معلمان از مسایل مطرح شده در تعدادی از تجمعات یا اغلب آن‌ها بود.

یک بازنشسته در باره هزینه‌های کمرشکن درمان نوشته است دو روز مستمری خود را در مراجعه به بیمارستان دولتی برای درمان خونریزی بینی پرداخته است.

او نوشته است:
«
با خونریزی شدید بینی به تنها بیمارستان دولتی شهرمان می‌روم؛ ۷۰ هزار تومان ویزیت دکتر می‌دهم؛ ۷۵ هزار تومان بابت گذاشتن تامپون برای بند آوردن موقت خونریزی؛ آزمایشگاه طرف قرارداد بیمه تأمین اجتماعی و آتیه‌سازان بود و هزینه‌ای نداشت؛ ۱۵۰ هزار تومان ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی با تشخیص نازک شدن مویرگها و پارگی آن‌ها که باید سوزانده می‌شد. خوشبختانه جواب آزمایش مشکلی نشان نمی‌داد و در نهایت، ۳۵۰ هزار تومان بابت سوزاندن رگ‌های آسیب دیده پرداختم… سر جمع این هزینه‌ها شد ۶۴۵ هزار تومان، معادل دو روز مستمری بازنشستگی منِ بازنشسته‌ی تأمین اجتماعی… من برای یک خون دماغ ساده، دو روز مستمری خود را در مراجعه به یک بیمارستان دولتی پرداختم؛ حالا هزینه‌های رفت و آمد بماند.»

کارگران بازنشسته شهرداری شوش به یک سال تأخیر در پرداخت سنوات پایان خدمت اعتراض کردند. ۲۶ کارگر شهرداری شوش در اسفند سال ۱۴۰۱ بازنشسته شده‌اند اما هنوز سنوات پایان خدمتشان پرداخت نشده است. کارگران که در مهرماه به اداره کار شوش شکایت کرده‌اند با وعده‌ی مثبت شهرداری، شکایت خود را پس گرفته‌اند اما شهرداری از پرداخت مطالبات‌شان خودداری می‌کند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی یکشنبه ۱۵ بهمن باز در شهرهای اهواز، شوش و کرمانشاه به خیابان آمدند و به وضعیت معیشتی خود اعتراض کردند. از هنگامی که روشن شده دولت سال آینده هم قصد ندارد عقب‌ماندگی مستمری بازنشستگان از تورم را جبران کند، اعتراض به مصوبه افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال آینده به سرفصل‌های اعتراضی بازنشستگان افزوده شده است.

بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز در تجمع‌های خود شعار می‌دادند:

کارگر زندانی آزاد باید گردد
معلم زندانی آزاد باید گردد
زیلابی زیلابی وکیل با شرافت حمایتت می‌کنیم
نه صندوق، نه آرا، تحریم انتخابات
لشکری، کشوری، تامین اجتماعی، اتحاد اتحاد
تورم اسفبار حاکم شده توبازار
از خوزستان تا تهران ننگ برمدیران
حاصل کار دولت غارت جیب ملت
درمان رایگان حق مسلم ماست

بازنشستگان فولاد یکشنبه ۱۵ بهمن در اعتراض به اجرانشدن قانون همسان‌سازی، خدمات درمانی ناکافی، عدم پرداخت مطالبات معوقه مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در اصفهان، البرز مرکزی، قایمشهر و اراک تجمع کردند. آن‌ها از جمله شعار می‌دادندآقازاده‌ها آمریکا، گرونیش مال ما.

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران مقابل صندوق بازنشستگی فولاد در خیابان وزرا برگزار شد.

دوشنبه ۱۶ بهمن بازنشستگان مخابرات در شهرهای تهران، اهواز، خوی، زنجان، سقز، قروه، بیجار، مریوان، اراک، بندرعباس، کرمان، تبریز، اردبیل، رشت، کرمانشاه، ارومیه، بیجار و سنندج تجمع کردند. بازنشستگان مخابرات به اجرا نشدن آیین نامه‌ی استخدامی و رفاهی ۱۳۸۹ معترضند و با شعارهای «سهامدار عمده، حق ماها رو خورده، «شرکت شده ستاره، بخور بخور تو کاره ستاد اجرایی فرمان امام سهامدار عمده شرکت مخابرات را هدف شعارهای خود قرار داده‌اند.

سه‌شنبه ۱۷ بهمن بازنشستگان کشوری شامل فرهنگیان بازنشسته به روال سه‌شنبه‌های قبل در اعتراض به وضعیت معیشتی خود، عدم اجرای همسان‌سازی و بیمه ناکارآمد در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کرمانشاه تجمع کردند.
در یزد و اهواز نیز تجمع بازنشستگان کشوری برگزار شد.

در اهواز، بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز همراه با بازنشستگان کشوری در تجمع مقابل استانداری شرکت داشتند. در این تجمع، علاوه بر مطالبات معیشتی بازنشستگان علیه سرکوب و دستگیری فعالان کارگری و فعالان صنفی معلمان شعار سرداده شد. بازنشستگان پارچه‌نوشته‌هایی حاوی خواست‌های خود حمل می‌کردند.

بازنشستگان آب و فاضلاب گیلان، به دو سال تعویق در پرداخت مطالبات سنواتی اعتراض کردند.

خبرگزاری دولتی کار ایران ایلنا به نقل از کارگران بازنشسته نوشته است:

«شماری از کارگران رسمی و قراردادی آب و فاضلاب گیلان هستیم که طی یک الی دو سال گذشته به مرور احکام بازنشستگی‌مان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و بخشی دیگر به صورت عادی صادر شده اما هنوز با ما تسویه حساب نشده است. مطابق قانون؛ این مزایا باید در زمان بازنشستگی و ترک کار پرداخت شود تا به پشتوانه آن کارگران بازنشسته بتوانند از عهده مخارج سالمندی برآیند.»

کارگران بازنشسته آب و فاضلاب گیلان گفته‌اند کارگران شاغل شرکت نیز حقوق خود را با تأخیر سه تا شش ماهه دریافت می‌کنند.

 

Go Back

Comment