header photo

انواع مافیا در ایران!

انواع مافیا در ایران!

یونس عالی

 زمانی نوشتن و گفتن از مافیا و حرف زدن در مورد آن و ایضا نگارش مطلب در مطبوعات در مورد آن خیلی عقلانی به نظر نمی رسید! چرا که به علت کمبود مدارک محکمه پسند، گوینده و نویسنده به نشر اکاذیب !! و تشویش اذهان عمومی !! ( این یکی اخیرا خیلی کاربرد دارد!!) مجرم شناخته می شد… اما حالا کار از کار گذشته و مافیا در رده ها و صنوف و اشکال مختلف دیده شده و حتی مسئولین و دست اندرکاران همان صنف و رشته، وجود مبارکش !! را تایید می کنند و انگار بجای مسئولین مردم باید با آن مبارزه کنند .!!!

درباره مافیا

مافیا ریشه ای ایتالیایی دارد و به معنای مجمع و تشکیلاتی پنهانی گفته شده که برای دست یابی به منافع مالی از هر نوع امکانات غیر قانونی بهره می گیرد.

این واژه در کاربرد معمول آن به سازمان های جنایت کار و تبهکار اطلاق شده که در خرید و فروش مواد مخدر و اداره قمار، اداره فحشا و حتی قاچاق اسلحه و انسان نیز دخالت کرده اند. البته در ایران و جهان به رشته ها و صنوف و امکانات دیگر نیز شیوع یافته است… !!

حال شاید انواع مافیا در ایران و رفتارشان مثل گانگستر های ایتالیایی نباشد! و در شکل اجرایی آن ما را به یاد پدر خوانده کاپولا نیندازد! .. اما در اصل وجود و در ماهیت آن تردیدی نیست و شکل آن، از روند معیوبی حکایت دارد که سازمان یافته است و در میان بروکراسی ادارات کشور به دلیل وجود قوانین معیوب و یا اجرا نشدن صحیح قوانین موجود و یا تفسیر شخصی از قوانین توسط بعضی مدیران در نهاد های دولتی به سیاسیون و دولتمردان و صاحبان قدرت و ثروت امکان می دهد که بطور قانونی ( رانت ) یا بطور غیر قانونی (پدر خوانده وار ) در کار ها دخالت کنند و نتایج مورد نظر خود را بگیرند که آن نتیجه هم میتواند ثروت بیشتر یا شهرت باشد یا نفوذ و قدرت در تاثیر گزاری ها و تصمیم گیری ها .

در سپهر سیاسی و فضای مجازی و تیتر مطبوعات ایران از مافیاهای بسیاری نام برده شده که در پی آن تعدادی از اهالی آن صنف یاد شده به سخن در آمده اند و وجود مافیای رشته و صنف خود را تایید کرده اند.

از جمله مافیاهای بسیار یاد شده در ایران مافیای دارو است. دارویی که قرار بوده سلامت و بهروزی برای بیمار به ارمغان بیاورد و تبدیل به کابوسی شده که اطرافیان بیمار را هم با او یکجا به چاه تاریک کشانده

بنابر آمار وزارت بهداشت، فروش دارو در ایران بصورت سالانه به بیش از ۲/۵ میلیارد دلار می رسد !! و گفته شده که گردش مالی سالانه مافیای داروی ایران هزاران میلیارد تومان است!! به نظر می رسد این گردش مالی عظیم انگیزه طمع کارانه ای دارد که می تواند به حذف کاوش کنندگان، تفحص کنندگان، منتشرکنندگان اخبار و پی گیران جریان این سازوکار شود ..!

 مافیای قدرتمند دیگر در ایران مافیای کنکور است!! همان کنکور که قرار بوده همای سعادت جوانان ما ! و سکوی پیشرفت علمی و فنی و نظری کشور و توسعه آن شود و به غولی بی شاخ و دم تبدیل شده!! و در سایه استرس و اضطراب پیش از کنکور و افسردگی پس از کنکور…!! بازار دیگری برای مشاوران و روان درمانان ایجاد کرده است.
گفته شده که سود گردش مالی کنکور بیش از ۸ هزار میلیارد تومان است!! (فرهاد رهبر رییس سابق دانشگاه آزاد ).

این گردش مالی بسیار هنگفت توانسته به واسطه قدرت مالی خود در تصمیم گیری سطوح عالی نظام آموزشی کشور دخالت کرده و مانع حذف کنکور شده و این غول بی شاخ و دم را آزاد از ورود به شیشه عمر نگهداشته !. شنیده شده که بسیاری از مدرسان و مسئولین موسسات کنکور حتی تحصیلات دانشگاهی نداشته و تا قبل از پروبال گرفتن موسسه شان، معلمی معمولی بوده اند که بعدتر در خانه های چند میلیاردی محلات اعلای تهران ! سکنا گزیده و خودروهای BMW فلان تومانی سوار می شوند ..

مافیای فوتبال دیگر مافیای معروفی است که گاها از آن یاد می شود و فرشادپیوس گلزن مشهور ملی و امیر قلعه نوعی از آن یاد کرده اند ..!! البته مسعود شجاعی هم به آن گریزی زده!! و در برنامه ۹۰ هم امیرحاج رضایی کارشناس نعیم آبادی پیشکسوت و علی قربانی بازیکن، وجود مافیای فوتبال را تایید کرده اند.

مافیای سینما هم مافیایی ست که بسیار شنیده ایم !! احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده با سابقه سینما از مافیای سینما یاد میکند . گیتی معینی بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون می گوید که مافیا ، سینمای ایران را بی اخلاق کرده است .. و از خرید و فروش نقش توسط مافیای سینما میگوید!!

تا جایی که بازیگر معروف (شریفی نیا ) در جواب سئوالی که از او میپرسد که “از او به مافیای سینما یاد میشود ” آنرا به انحصار تفسیر می کند!

البته که در ایران عزیزمان از مافیا های دیگری نیز یاد شده است و سخن فراوان رفته .. !! از جمله مافیای اقتصاد !! مافیای واردات !! مافیای آب ! مافیای چوب ! مافیای ارز !! مافیای سکه (این یکی سلطانش اخیرا حکم اعدام گرفته و مدتی ست در زندان است اما مشخص نیست چرا با وجود دستگیری ایشان هنوز سکه مافیاییست!! و گران!!) مافیای سیگار !! مافیای شکر !! مافیای چای !! مافیای خودرو … وو… وو ده ها مافیای دیگر

با این توصیف ها نمیدانم اگر مرحوم ماریو پوزو (نویسنده رمان پدر خوانده ) حضور داشت، رغبتی به نوشتن رمان سریالی انواع مافیا در ایران هم داشت !!/؟؟ یا از وجود این همه مافیای قدرتمند مسلح به مثلث زر و زور و تزویر گرخیده!! و به برمودا مهاجرت می کرد و شاید هم به کانادا !!

دوستی از بنده سئوال کرد با وجود این همه دستگاه ها و نهاد های عریض و طویل مثل قوه قضاییه محترم ، داداستانی ، سازمان بازرسی ، عدالت اداری، اطلاعات ، امنیت ، پلیس ..ووو… چگونه این همه مافیا رشد یافته اند ؟؟!! گفتم شاید در پس نشر این مطلب جوابی بیابیم!!!

 

Go Back

Comment