header photo

توضيحات اداره کار آذربايجان‌غربي

توضيحات اداره کار آذربايجان‌غربي

 در مورد وقايع اخير معدن آق‌دره


در پي انتشار خبر تجمع منجر به درگيري شماري از اهالي روستاي آق‌دره وسطي بر سر يافتن شغل در محوطه معدن طلاي آق‌دره که در تاريخ روز پنجشنبه (۲۵ خرداد) سال جاري منجر به مصدوميت ۱۳ نفر شد، رضا نقي‌زاده، مديرکل تعاون کار و رفاه اجتماعي آذربايجان‌غربي توضيحاتي مکتوبي را در اختيار ايلنا قرار داد که متن کامل آن به شرح ذيل است: 
پيرو مکالمه تلفني مورخ ۹۶/۳/۲۷ گزارش سير جريان شرکت پويا زرکان (معدن آق‌دره) جهت مزيد استحضار به شرح ذيل اعلام مي‌گردد: 
۱- اهالي روستاي آق‌دره وسطي به تعداد بالغ بر ۲۰ نفر در دو مرحله از تاريخ ۹۶/۲/۲۱ درب ورودي معدن، محل آتشباري و محل ترانزيت مواد کاني با طرح درخواست اشتغال احدي از هر خانواده در معدن تجمع مي‌نمايند. 
۲- کارگران معدن نيز در حمايت از تداوم اشتغال و منافع شرکت و در اعتراض به حرکت اهالي، در مورخ ۹۶/۳/۷ در مقابل فرمانداري حاضر و اعتراض خود را تسليم مي‌نمايند.
۳- در حد فاصل اين تجمعات، مسئولان ذي‌ربط استاني و شهرستاني با تشکيل جلسات متعدد با تحصن‌کنندگان تلاش مي‌نمايند آنان را مجاب نمايند که درخواست اشتغال خود را از مجاري قانوني پيگيري نمايند تا موجب اختلال در امنيت منطقه و بر هم خوردن نظام کسب‌وکار و تعطيلي معدن و عدم تداوم فعاليت کارگران شاغل در معدن نشوند که متأسفانه اين موضوع تاکنون بي‌نتيجه مانده است. 
۴- مسئولان شهرستاني و استاني در مورخ ۹۶/۳/۲۵ مجددا به محل چادر اهالي روستا که در ابتداي جاده و در ورودي معدن برپا شده بود، مراجعه و تعداد دو نفر از اهالي که در آن هنگام کنار چادرها حضور داشتند با مذاکره و درخواست مسالمت‌آميز و به‌صورت خودجوش نسبت به برچيدن چادرها مبادرت مي‌ورزند. 
۵- پس از جمع‌آوري چادرها، مسئولان و مديران معدن طي همان روز به طرف روستاي آق‌دره حرکت نمودند که در ابتداي ورود به روستا تجمع‌کنندگان جلوي ماشين‌ها را گرفته و از اينکه چادرها جمع‌آوري شده بودند اعتراض خود را ابراز و پس از اندکي مذاکره، شوراي روستا از اهالي روستا درخواست مي‌نمايد در مسجد حضور يابند و پس از صحبت يکي از اعضاي شورا به نام آقاي نبي‌ نيکزاد که نامه‌اي را با عنوان درخواست اهالي تجمع‌کننده آماده نموده بودند قرائت مي‌نمايند که تکرار همان درخواست اشتغال يک نفر از هر خانواده بود طرح مي‌نمودند که در اين حين چند نفر از افراد داخل مسجد اعلام داشتند که دوستان ما دوباره مي‌خواستند چادرها را در معدن برپا کنند که نيروي انتظامي جلوگيري کرده و به اين بهانه افراد مسجد را ترک نموده و تمامي اهالي روستا حتي زنان و بچه‌ها نيز به سوي معدن هجوم بردند و به نگهباني معدن حمله‌ور شده و پس از شکسته شيشه‌هاي نگهباني و هجوم به نگهبانان تعداد سه نفر از کارگران نگهباني به نام‌هاي «ص‌.م»، «ع.ش» و «ح.ت» را مجروح نمودند. 
۶- در همان تاريخ سرويس‌هاي معدن که کارگران را به معدن آورده بودند با ممانعت اهالي ناچار کارگاه محل را ترک نمي‌نمايند. 
۷- در حدود ساعت ۱۲ مورخ ۹۶/۳/۲۵ مسئولان معدن را ترک نمودند و تجمع همچنان با حضور زنان و مردان در مقابل معدن تداوم داشت. 
۸- بعد از اينکه مسئولان معدن را ترک نمودند تعدادي از اهالي به نماينده کارگران آقاي «ع. د» حمله‌ور و ايشان را مورد ضرب و شتم قرار داده و نامبرده به‌خاطر مصدوميت در بيمارستان شهداي تکاب تحت مداوا قرار گرفت. 
۹- متأسفانه تجمع اهالي هنوز ادامه داشته و نامبردگان با ورود به قسمت‌هاي بيشتري از معدن، حاضر به ترک محل نيستند. 
ملاحظات: 
* اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي از ابتداي اين رخدادها با حضور معاونين، مدير حراست و رياست‌هاي بازرسي کار و روابط کار تلاش بر حل مسالمت‌آميز موضوع با نشست‌هاي مشترک با اهالي متحصن و مسئولان شهرستان را داشته است.
* در بين اهالي چند نفر نيز از کارگران سابق معدن که چند سالي است به علت عدم تمديد قرارداد يا از مقرري‌بگيران بيمه بيکاري مشاهده مي‌شود. 
* درگيري حاصل در معدن مربوط به نزاع دسته‌جمعي اهالي و کارگران معدن است و مسئولان ضمن عدم بي‌طرفي تلاش در رفع مخاصمه و رفع مشکل را صرفا ايفا و با هيچ يک از طرفين برخورد تندي نداشتند.

هنوز توضیحی از طرف اهالی روستای آق دره مبنی بر درستی این گزارش داده نشده است.

 

Go Back

Comment