header photo

حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می کنیم

حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می کنیم

روز 7 بهمن ماه (27 ژانویه) در حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، متاسفانه مسئول امنیت داخلی سفارت به نام اورخان عسگراف فرزند رضوان به قتل رسیده و دو کارمند دیگر سفارت خانه نیز مجروح شدند.

این حادثه تنش های جدیدی بر تنش های ادامه دارِ چند ماه اخیر میان دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری آذربایجان افزود

  در این رابطه، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، اقدام تروریستی امروز علیه سفارت کشورش در تهران را به‌شدت محکوم نمود وحمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک را غیرقابل قبول دانست.

وزارت امور خارجه آذربایجان از جمهوری اسلامی خواست تاعاملان حمله تروریستی و آمران این اقدام خونین را هر چه سریع‌تر شناسایی و به اشد مجازات برساند.

از طرف مقابل، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه، در گفت و گوی تلفنی با حیحون بایرامف، همتای آذربایجانی خود، حمله به سفارت جمهوری آذربایجان را محکوم کرد و گفت «نباید اجازه دهیم این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد».

دیگر دولت های منطقه و جهان نظیر ترکیه و روسیه و عربستان و ایتالیا و مصر و گرجستان و مکزیک و فنلاند و ... نیز این حادثه را محکوم کرده و آن را غیر قابل قبول دانسته و خواهان حفاظت موثر نمایندگی های دیپلماتیک توسط دولت جمهوری اسلامی شدند.

روابط دو دولت ایران و آذربایجان طی ماه های اخیر دچار تنش های دامنه دار و پیچیده و مداومی شده است. مانورهای نظامی سپاه پاسداران در مجاورت مرزهای دو کشور، اقدامات در منطقۀ زنگزور، حمایت از به اصطلاح "ناراضیان" در منطقۀ نخجوان توسط سایت های اینترنتی وابسته به رژیم ولایت فقیه و نظایر اینها، کشمکش های تحریک کننده ای در میان سایت های اینترنتی دو طرف ایجاد کرده که هنوز هم ادامه دارد. در چنین شرایطی است که حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اتفاق می افتد.

در میان کارشناسان سیاسی، به دشواری می توان شخصی را یافت که متن مصاحبه مهاجم را که فورا و در همین روز از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد و انگیزه مهاجم را مشکلات خانوادگی عنوان کرد، باور کند.

خلق های ساکن دو کشور صدها سال است که روابط دوستانه و حسن همجواری دارند. بنابراین ضروری است که در سایۀ این روابط دوستانه، هر دو دولت کوشش کنند مسائل و مشکلات میان خود را از طریق مذاکرات مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

فرقۀ دمکرات آذربایجان این عمل تروریستی را به شدت محکوم می کند و صمیمانه به خانواده و بازماندگان آقای اورخان عسگراف تسلیت می گوید.

کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان

8 بهمن ماه 1401

28 ژانویه 2023

Go Back

Comment