header photo

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛ 

مبارزه زحمتکشان علیه قراردادهای موقت؛مزد یکسان برای کار یکسان 

دوم شهریور ماه – بیش از ۹۵ درصد کارگران با قرار داد موقت مشغول به کار هستند.این امر موجب تبعیض شده. در خیلی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی، این تبعیض حاکم است؛ در آموزش و پرورش، حق‌التدریسی‌ها گاهی یک سوم رسمی‌ها دستمزد می‌گیرند و کل تابستان را بدون عایدی سر می‌کنند؛ در وزارت بهداشت، وضعیت پرستاران شرکتی از لحاظ امنیت شغلی و کارانهٔ دریافتی، خیلی کمتر از پرستاران رسمی است؛ به همین منوال می‌توان از ارگان‌ها و نهادهای دیگری هم با شرایط مشابه سراغ گرفت. تبعیض و عدم رعایت قانون در مورد کار یکسان- مزد یکسان، هم برخلاف روح ماده ۳۸ قانون کار است و هم مقاوله‌نامه شماره ۱۰۰ سازمان جهانی کار را نقض می‌کند.

کسری بودجه دولت؛ تهدید امنیت شغلی و کاهش سطح زندگی طبقه کارگر

دوم شهریور ماه- دومین جلسه هیئت دولت دوازدهم به پایان رسید. محمد باقر نوبخت بعد از اتمام جلسه بیرون آمد و خبر از کسری بودجه دولت داد. بودجه امسال رقمی‌ معادل ۳۴۶‌ هزار میلیارد است ، ٣٠٩‌ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا می‌کند. این یعنی با ٣٧‌ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

در آینه آمار؛ هدفمندی یارانه ها٬ تعطیلی کارخانه ها و افزایش بیکاری

دوم شهریور ماه – بر پایه  گزارش هزینه و درآمد خانوارهای مناطق شهری بانک مرکزی در سال ۹۵ ٬ در قسمت مربوط به خانوارهای فاقد شاغل آمارها نشان می دهند که سهم این خانوارها ۱۰ درصد رشد داشته اند.تعطیلی کارخانه های مختلف باعث شده است تا افراد جویای کار در یافتن حتی یک شغل با مشکل مواجه شوند و به تعداد خانوارهای شهری فاقد شاغل ۱۰ درصد افزوده شود.درسال ۱۳۹۵ ، طبق سرشماری صورت گرفته؛ ۱۸ میلیون و۱۲۵ هزار و۴۸۸ خانوار در مناطق شهری زندگی می کرده اند.از این تعداد خانوار شهری حدود ۲۶,۶ درصد یا ۴ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۳۸۰ خانوار فاقد شاغل بوده اند. نداشتن شاغل در یک خانوار نیز باعث می شود تا آن خانوارها به دام فقر گرفتار شوند.

نقض حقوق سندیکایی کارگران در جمهوری اسلامی

دوم شهریور ماه- نمایندگان کارگران قاعدتا باید قادر باشند که با خیال راحت از حقوق کارگران دفاع کنند و نگران امنیت شغلی خود نباشند،[کارفرمایان با حمایت وزارت کار نماینده کارگران را به دلیل اعتصاب و اعتراض اخراج می کنند] ادارت کار هم حق سلب اختیارات نمایندگان کارگران داری اعتبار نامه را ندارد. مدت اعتبار نماینده کارگران در کارگاه از تاریخ صدور اعتبار نامه به مدت سه سال است.

دولت دوازدهم و منافع کارگران کشور

دوم شهریور ماه-سازو‌کاری در کشور وجود ندارد که برمبنای آن، کارگران از امنیت شغلی خودشان مطمئن باشند یا از حقوق خود دفاع کنند. رویکرد چهار ساله ربیعی در وزارت کار دولت یازدهم نشان می‌دهد طرح‌هایی همچون طرح کارورزی در دولت قبل کلید خورد … هفت سال است که در حوزه دستمزد، فشارهای متعددی به نمایندگان کارگری وارد می‌شود تا دستمزد کارگران افزایش پیدا نکند.تا زمانی که تشکل‌های مستقل برای دفاع از مشکلات کارگران به وجود نیاید، نمی‌توان به بهبود شرایط امیدوار بود.

مطالبات بازنشستگان 

دوم شهریور ماه -“شورای هماهنگی کانونهای صنفی فرهنگیان کشور۲۷مردادماه ۱۳۹۶”: در بیانیهْ این شورا آمده است؛ “شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، همگام با جامعه بازنشستگان آموزش و پرورش، خواستار تحقق خواسته‌های این قشر فرهیخته به شرح زیر است:۱- افزایش حداقل حقوق بالاتر از خط فقر؛۲- اجرای ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به تبصره‌های آن؛۳ -پرداخت مطالبات مربوط به ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۱۳۸۶ تا کنون؛۴- تعیین ردیف بودجه برای بیمه تکمیلی به میزان “یک سوم” از کل مبلغ بیمه تکمیلی؛۵-پرداخت مطالبات رتبه بندی بازنشستگان بعد از سال ۱۳۸۸ که با دو رتبه پایین تر بازنشسته شده اند؛۶- گنجانیدن موادی روشن و صریح در اصلاحیه و قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری برای انجام پنج بند مذکور، برای تامین منافع بازنشستگان و رهایی آنان از تنگناهای معیشتی…”

کارخانه چسب هل یک استثنا نیست!

اول شهریور ماه -اداره کار با بازدید از کارخانه چسب هل صحت بنرهای نصب شده در مورد قوانین را تایید کردند.این اتفاقات در نبود تشکل مستقل کارگری و بازرسی کار رخ می دهد، بازرسی کار در ایران هیچ ساز و کار مشخصی ندارد و حتی دوره ای هم انجام نمی شود.قوانین محکمی هم در حوزه کار وجود ندارد.هزاران کارگر کارخانه‌های بزرگ و کوچک صنعتی، تولیدی و خدماتی سال‌هاست با مقرراتی کم‌وبیش شبیه به این آشنا هستند.

افزایش میانگین هزینه سالیانه خانوارهای شهری؛ دستمزد کارگران کمتر ازهزینه ها

اول شهریور ماه – بانک مرکزی میانگین هزینه سالانه خانوارهای شهری برای سال ۱۳۹۵ را ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۵۸۷ تومان برآورد کرده است.در مقایسه با سال قبل به طور متوسط  شاهد افزایش ۴ میلیون تومانی هستیم…متوسط هزینه ماهیانه یک خانوار شهری در سال قبل٬ ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان یا به عبارتی بیش از سه برابر  حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برای سال ۱۳۹۶ است.

قراردادهای حجمی و حقوق کارگران آب و فاضلاب تهران-۱

اول شهریور ماه -قرارداد نیروهای حجمی بدون در نظرگرفتن تخصص این نیروها و با شرکت های پیمانکاری خاص، منعقد می شود.این شرکت ها حالت پرداخت کننده حقوق راداشته وصرفا برای رسمیت بخشیدن به ظاهر قرارداد کاری هستند و سود قرارداد را سر هر ماه برداشته وحقوق و مزایا را بر اساس حداقل به پرسنل پرداخت می نمایند.حدود دو هزار مورد استخدام و قرارداد به این شکل در اب وفاضلاب شهر تهران موجود است.

قراردادهای حجمی و حقوق کارگران آب و فاضلاب تهران-۲

اول شهریور ماه – نیرو های حجمی با تخصص و تجربه بین ۱۰ تا ۱۸ سال در حال کار هستند که در صورت هر نوع اعتراض از سوی این پرسنل، تهدید به اخراج و ترک کار از این واحد می شوند ومدیران امکان هیچ نوع شکایت و اعتراضی نمی دهند؛ نیروهای حجمی برون سپاری شده هستند که هیچ گونه مزایای رفاهی که بقیه پرسنل دریافت می کنند، به آنها پرداخت نمی شود.جدیدا پیوستی به قراردادهای نیروی حجمی اضافه شده که از آنها تعهدی گرفته می شود که نمی توانند مدعی تبدیل وضعیت کاری شوند و قراردادها به صورت روزکار بسته می شود.

تایید حکم ضد انسانی شلاق علیه کارگران و تطهیر قوه قضاییه

اول شهریور ماه -رییس فراکسیون کارگری مجلس نتیجه بررسی‌های هیات تحقیق و تفحص درباره نحوه برخورد با کارگران معدن روستای آق‌دره تکاب را قرائت کرد :”قوه قضاییه در این موضوع مظلوم واقع شده که تبلیغات وسیع ضد انقلاب داخلی و خارجی علیه قوه قضاییه که شلاق در ملأ عام پشت وانت را نشان داده‌اند ولی با بررسی‌های میدانی به عمل آمده از ۹ نفر شلاق خورده که ۸ نفر کارگر و یک نفر از اهالی روستا بوده‌اند اجرای حکم شلاق فقط تعزیری برای افراد مذکور در محل دادسرا و با لباس در خفا با حضور ۴ نفر از مامورین قضایی در اتاقی بسته صورت گرفته است.”

اعتصاب دوباره کارگران کارخانه آذرآب

اول شهریور ماه-  کارگران کارخانه آذرآب اراک باز هم دراعتراض به  عدم  دریافت مزد معوقه و دیگر مطالباتشان، درمقابل ساختمان دادگستری استان مرکزی در شهر اراک تجمع کردند.

اعتراض پرستاران شهر مشهد

اول شهریور ماه-پرستاران مشهد  با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب  مسئولان  کشور و شخص رئیس جمهور خواهان توقف اجرای طرح غیر کارشناسی تربیت پرستار بیمارستانی،شدند.این طرح امنیت شغلی پرستاران را نقض می کند.

تجمع کارگران پیمانکاری کارخانه «تراورس سازی»

اول شهریور ماه- کارگران و پرسنل پیمانکاری کارخانه «تراورس سازی» که در ساخت مسیر حرکت قطارهای مترو شهری کاربرد دارد، از حدود ساعت ۹ صبح تا حوالی ظهر روز اول شهریور ماه مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند. کارگران معترض که هر کدام بین ۲۰-۲۵ سال سابقه کاری دارند به دلیل تعطیلی کارخانه و پرداخت نشدن دیگر مطالبات خود دست به این تجمع اعتراضی زدند.

اعتصاب کارگران کارخانه فولاد آذربایجان( میانه)

اول شهریور ماه- صبح امروز چهارشنبه (یکم شهریور)  نزدیک ۳۰۰ نفر از کارگران قرار دادی شاغل در کارخانه فولاد میانه که خواستار افزایش  مدت قرارداد کاری خود از مدت ۸۹ روزه به یکساله هستند، برای چند ساعت مقابل در ورودی محل کار خود تجمع کردند. در کارخانه فولاد میانه، حدود ۷۰۰ کارگر مشغول کارند که از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر را کارگران قرادادی تشکیل می‌دهند.

اعتراض دانشجویان دانشگاه نفت

اول شهریور ماه – وزارت نفت با واگذاری دانشگاه نفت به وزارت علوم موافقت کرده‌است؛ این امر بر نگرانی دانشجویان دانشگاه نفت که پیش از این از حذف بورسیه‌های استخدامی ناراضی بودند، افزوده است. در ماه‌های گذشته دانشجویان دانشگاه صنعت نفت بارها نسبت به حذف تعهد استخدامی اعتراض کرده‌اند. این دانشجویان می‌گویند در زمانی که انتخاب رشته می‌کردیم، قرار بود بعد از اتمام تحصیل به استخدام وزارت نفت دربیاییم؛ اما بعد از مدتی متوجه شدیم ورق برگشته و دیگر تعهدی برای استخدام وجود ندارد… اگر قرار باشد در این مملکت نفت‌خیز، فارغ‌التحصیلِ نفت هم بیکار باشد، دیگر چه انگیزه‌ای برای درس خواندن باقی می‌ماند؟

ویرانی ساختمان پلاسکو، بیکاری درازمدت کارگران

اول شهریور ماه – ۲۳۶روز از حادثه پلاسکو می‌گذرد که هر روز وضعیت ۳۰۰۰ کارگری که سال‌ها در این ساختمان کار می‌کردند وخیم‌تر می‌شود. بسیاری از این کارگران یا دستفروشی می‌کنند یا بیکارند و یا بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. در ساختمان پلاسکو تا روزی که دائر بود، دست‌کم سه هزار کارگر در نزدیک به  ۶۰۰ واحد کارگاهی و تجاری مشغول کار بودند،

چه کسی پاسخگوی بازنشستگان است؟

سی ویکم مرداد ماه – بر اساس صورت‌های مالی صندوق بازنشستگی فولاد، دارایی جمعی صندوق حدود ١٣٠٠ میلیارد تومان برآورد می‌شود.از سوی دیگر هزینه پرداخت حقوق بازنشستگی به ٨٢ هزار بازنشسته رقمی در حدود ١٨۵٠میلیارد تومان است، در نتیجه سالانه حدود ۵٠٠ میلیارد تومان کمتر از میزان پرداختی مورد نیاز، موجودی در اختیار این صندوق است.

امنیت شغلی وکلای دادگستری تامین نیست

سی و یکم مرداد ماه- در میان وکلای موجود بسیاری از آنها به‌ویژه خانم‌ها بیکار هستند و درآمدی نیز ندارند و به همین جهت نمی‌توانند دفتری برای خود تهیه کنند…این موجب بسیاری از مشکلات از جمله عدم ازدواج وکلا، مشکلات اقتصادی و روحی روانی آنها شده است. مورد داریم که وکیل دادگستری برای حفظ آبروی خود به مسافرکشی روی آورده.

اعتصاب کارگران شهرداری بندرلنگه

سی و یکم  مرداد ماه-کارگران شهرداری بندرلنگه دراعتراض به عدم  دریافت  ۵ ماه مزد خود٬ در ماه حقوق دست مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند.

تشکیل سندیکا برای تامین حقوق دستفروشان زحمتکش

سی و یکم مرداد ماه- ۹۸ درصد دستفروشان غیر از درآمد حاصل از دستفروشی، درآمد دیگری ندارند.نکته جالب‌تر اینکه حتی یک سوم آنها یارانه هم نمی‌گیرند.دستفروشی برای یک سوم دستفروشان، اولین شغل آنها است. ۴۳ درصد آنها به اجبار به این کار روی آورده‌اند.فعالیت آنها ناشی از فقر و نیاز اقتصادی است. آنها دستفروشی می‌کنند تا امرار معاش کنند.

تجمع معلمان و بازنشستگان در مقابل مجلس

سی و یکم مرداد ماه -جمعی از بازنشستگان فرهنگی به همراه تعدادی از دیگر بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند.تجمع‌کنندگان می‌گویند: افزایش مستمری‌های بازنشستگی، اجرای قانون همسان‌سازی و ارتقای خدمات بیمه‌ای، مطالبات اصلی ما هستند و بایستی مسئولان از بازنشستگان و مستمری‌بگیران حمایت کنند.

خواست کارگران ایمن سازی معادن است

سی‌ و یکم مرداد ماه – هزینه نکردن برای ایمنی معادن تنها در هنگام وقوع حادثه خود را نشان می‌دهد،… معادن زغال سنگ  فوق‌العاده حادثه‌خیز هستند… دلایل حادثه پس از وقوع آن به تعبیری عذر بدتر از گناه است،

اعتراض بیکاران شهرستان مُهر در استان فارس

سی‌ و یکم مرداد ماه – جوانان جویای کارِ شهرستان خواستار این هستند که در پالایشگاه پارسیان به کار گرفته شوند. در روزهای گذشته خبرهایی از اعتراضات بیکاران شهرستان مهر رسانه‌ای شد؛ بیکاران این شهرستان می‌گویند، اولویت جذب با ماست و نباید با وجود بودنِ پتروشیمی در شهرستان، جوانان برای کار، آواره شهرهای دور شده و با مشکلات بسیار مواجه شوند.

خواست کارگران شرکتی توزیع برق استان گلستان

سی‌ و یکم مرداد ماه – ۳۲ کارگر این شرکت که در بخش «تست بازرسی کنتور» تحت مسئولیت شرکت‌های واسطه نیروی انسانی (پیمانکاری)  در توزیع برق استان گلستان مشغول به کارند از نداشتن ثبات[ امنیت ] شغلی و هم‌چنین ضعف[ کاهش ] حقوق و دستمزد، ابراز نارضایتی می‌کنند.

موافقت دیوان عدالت اداری با قرار داد‌های موقت

سی‌ و یکم مرداد ماه – در دستورالعمل شماره ۴۰ روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره ۴۹۲۰۷ مورخ ۹۴/۳/۱۹  آمده که در کارهای با ماهیت مستمر، انعقاد قراردادهای زیر یک سال ممنوع است و کارفرمایان مکلفند در صورت انعقاد قرارداد موقت، قرارداد را حداقل به مدت یک سال منعقد نمایند. این دستورالعمل در ۳۱ مرداد ماه با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد!

موافقت دیوان عدالت اداری با اخراج مادران کارگر در ایام شیردهی

سی‌ و یکم مرداد ماه – هیئت عمومی دیوان عدالت اداری امروز (سه شنبه/۳۱ مرداد) دستورالعمل مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص ممنوعیت اخراج مادران کارگر در ایام شیردهی را خلاف قانون تشخیص داد و ابطال کرد. شاکی[ کارفرمایان ] اجرای دستورالعمل فوق را مبنی بر اینکه « اخراج زنان کارگر تا پایان دو سالگی فرزندانشان ممنوع است» مغایر با مواد ۲۷ و ۱۵۷ قانون کار دانسته و با این استدلال که دستورالعمل مذکور باعث حذف تدریجی کارگران زن از محیط‌های کار و تولید می‌شود، ابطال آن را درخواست کرده است.

اعتراض کارگران ساختمانی به افزایش حوادث کار

سی‌ و یکم مرداد ماه – در هر ماه ۵ یا ۶ کارگر ساختمانی در کشور به دلایل مختلف همچون سقوط از ارتفاع جان خود را از دست می دهند و یا دچار نقص عضو می‌شوند. به صورت طبیعی باید با کاهش ساخت و ساز در سراسر کشور آمار کارگران ساختمانی حادثه دیده کاهش می‌یافت این در حالی است که چنین اتفاقی رخ نداده است. کارفرمایان ساختمانی یا پیمانکاران این کارگاه‌ها تنها به فکر بالا بردن سرعت اتمام پروژه‌های خود هستند و در این میان تجهیز و ایمن‌سازی کارگاه‌ اهمیتی ندارد.

اعتصاب کارگران کارخانه سنگ‌بری پاسارگاد

سی‌ و یکم مرداد ماه- کارگران این کارخانه نزدیک به ۱۳ ماه مزایای مختلف مزدی و حق بیمه پرداخت نشده طلبکارند. به همین دلیل صبح روز ۳۱ مرداد ماه ؛  کارگران کارخانه سنگ‌بری پاسارگاد، نسبت به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود تجمع اعتراضی بر پا کردند.

اعتراض کارگران بیکار در در استان کردستان

سی‌ و یکم مرداد ماه – در ماه‌های گذشته، با بازگشایی کارخانه لاستیک بارز در استان کردستان، کارگران بومیِ استان خواستار اشتغال در این واحد تولیدی شدند. تعدادی از آنها به علت نداشتن شرایط سنی یا محدودیت در قوانین، نتوانستند در کارخانه شاغل شوند و تعدادی از آنها نیز که کارگر پیمانکاری بوده‌اند، از کار بیکار شده‌اند؛ این مسائل در شرایطی رخ داده که نرخِ بیکاریِ کردستان بالاست و فرصت‌های اشتغال محدود، بیکاری رو به ازدیاد و عدم امنیت شغلی‌ باعث اعتراض و ناراحتی کارگرانِ بیکارِ این منطقه شده است.

ادامه اعتراض کارگران گروه ملی فولاد ایران

سی ام مرداد ماه-کارگران گروه ملی فولاد ایران  در مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.خواستار وصول مطالبات معوقه خود هستند. ۶۸درصد از سهام گروه ملی فولاد ایران در اختیار بانک ملی ایران است.گزینه‌ بانک ملی واگذاری کارخانه به بخش خصوصی است.

تجمع کارآموزان و دانشجویان آموزشکده صنعت نفت گچساران

سی ام مرداد ماه- گروهی ازدانشجویان آموزشکده صنعت نفت گچساران به نمایندگی ازسایر کارآموزان و دانشجویان این آموزشگاه ، در مقابل وزارت نفت تجمع کردند.خواسته آنها اتمام مدیریت سلیقه‌ای و ممنوعیت استخدام غیر قانونی است.

اعتراض کارگران اخراج شده شرکت نفت بیجار

سی ام مرداد ماه- کارگران اخراج شده طرح توسعه تنگ بیجار در مقابل استانداری ایلام تجمع کردند. کارگران اخراج شده طرح توسعه تنگ بیجار ایلام  ماه ها ست که در بلاتکلیفی بسر می برند  و مطالباتشان پرداخت نگردیده است.

کسبه خرد پلاسکودرآمد ندارند

سی ام مرداد ماه-کسبه پاساژ پلاسکو برای چندمین بار در ماه‌های اخیر مقابل ساختمان این پاساژ تجمع کردند.بیش از هفت ماه از حادثه پلاسکو می‌گذرد. کسبه این پاساژ به مدت هفت ماه در کسب و کار خود دچار مشکل شده و درآمد ندارند.رییس اتحادیه پیراهن‌دوزان اظهار کرد:در تجمع .. پلاسکونشینان حدود ۶۰۰ نفر حضور داشته‌اند.

کارخانه چسب هل، فرزند خلف خصوصی‌سازی است.

سی ام مرداد مرداد ماه- آنچه بر سر کارگران کارخانه چسب هل می‌آید، برای اغلب کارگران شاغل در بخش خصوصی چندان پیچیده و غریب نیست. هزاران کارگر کارخانه‌های بزرگ و کوچک صنعتی، تولیدی و خدماتی سال‌هاست با مقرراتی کم‌وبیش شبیه به این آشنا هستند. از نیشکر هفت‌تپه خبر می‌رسد طی چند روز گذشته حداقل ۹ کارگر… با نظر قائم‌مقام شرکت از کار اخراج شده‌اند.کارگران می‌گویند از زمان خصوصی‌سازی این شرکت، مدیرعامل آن مانند مدیریت چسب هل و ده‌ها شرکت خصوصی دیگر اعتقادی به اجرایی شدن قانون کار ندارد.

وزارت کار وآیین نامه انضباطی کارخانه چسب هل

سی ام مرداد ماه-هر کارخانه دارای آیین نامه انضباطی است که قبل از هر چیز باید به تصویب وزارت کار رسیده باشد. کارگران از ترس از دست دادن شغل اعتراض نمی کنند… کارگران ایرانی دچار فقر مزمن معیشتی هستند و در مقابل کار به زانو در آمده‌اند و در این شرایط است که کارفرما به خود اجازه دخل و تصرف در حقوق فردی کارگر را می‌دهد.

تجمع کارگران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان 

سی‌‌ام مرداد ماه – کارگران این شرکت نسبت به بیکار شدن خود به علت واگذاری تعدادی از جایگاه‌های سوختِ اهواز به بخش خصوصی، معترضند. به همین دلیل کارگران در روز ۳۰ مرداد ماه روبروی ناحیه مرکزی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در منطقه چهارشیر اهواز تجمع کردند؛ قبل از خصوصی‌سازی جایگاه‌ها، قرار بر این بود که هیچیک از کارگران قدیمی بیکار نشوند اما کارفرمایانِ خصوصی این قرار را رعایت نکردند و کارگران را با سالها سابقه بیکار کردند.

مطالبات کارگران شاغل در بخش مسافربری

سی‌‌ام مرداد ماه – کارفرما که همان صاحب اتوبوس حمل مسافر است مطابق میل خود دستمزد راننده، کمک راننده و مهماندار را تعیین می‌کند.ساختار معینی برای نحوه محاسبه دستمزدها وجود ندارد و از سوی دیگر برای کارگران راننده مزایای سختی کار قائل نمی شوند. تعریف یک مکانیزم مشخص برای تعیین سطح دستمزد، عادلانه نمودن و شفاف ساخن آن خواسته اصلی نهاد صنفی رانندگان مسافربری کشور است.

اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه

سی‌‌ام مرداد ماه – به دستور کارفرما ۹ نفر از کارگران این مجتمع از کار اخراج شده‌اند. هفت نفر از کارگران اخراج شده در بخش آبیاری مشغول کار بوده‌اند که بین ۱۸ تا ۲۶ سال سابقه کار دارند. اخراج کارگران از طرف کارفرما پس از آن اتفاق افتاد که کارگران تصمیم گرفتند برای فرار از گرمای شرجی هوا و خنک شدن، بدن و لباس‌های خود را با آب خیس کنند. در همین حین کارفرما وضعیت کارگران را مشاهده و تصمیم به اخراج آنها می‌کند .

سرمایه داری اسلامی”؛ حمایت ستاد اقامه نماز از مدیرکارخانه چسب هل

بیست و نهم مرداد ماه-ستاد اقامه نماز، خبر “نماز جماعت اجباری” در یکی از کارخانه های تبریز را تائید و تصریح کرده است طی تماسی که با رئیس کارخانه گرفتیم مشخص شد وی علیرغم نیت پاک، “کج سلیقگی” کرده است.

اردوگاه اجباری؛ پیامد مقررات زدایی در محیط کار

بیست و نهم مرداد ماه-آیین‌نامه‌ انضباطی کارخانه هل، خبر از جریمه ١٢٠هزار تومانی برای نمازنخواندن می‌داد.کارفرمای کارخانه چسب هل؛کارخانه‌اش را اردوگاه اجباری[ بدل کرده است]…قراردادهای کوتاه‌مدت، کارفرماها را در موضعی با اختیارات بالا قرار داده ‌است. شرکت‌های پیمانکاری تأمین نیروی کار، قراردادهایی با کارگران می‌بندند که از آیین‌نامه‌هایی که کارفرمایان برای کارگران در نظر می‌گیرند، سخت‌گیرانه‌تر است.

تجمع مربیان پیش دبستانی استان لرستان

بیست و نهم مرداد ماه- گروهی از مربیان پیش دبستانی شاغل در آموزش و پرورش لرستان دراعتراض به روشن نبودن  قرارداد و بلاتکلیفی استخدامی  در مقابل دفتر آموزش و پرورش استان در خرم آباد تجمع کردند

مطالبه کارگران اخراجی کارخانه دیارخودرو

بیست و نهم مرداد ماه- مزد و مزایای  حدود ۶۰ نفر از کارگران شرکت خودروسازی دیار خودرو که اسفند ماه سال گذشته اخراج شده اند، تاکنون پرداخت نشده است. هر کدام از کارگران ماه ها حقوق طلب دارند.

تعطیلی تولیدی‌های پیراهن‌ و بیکاری کارگران صنف پوشاک

بیست و نهم مرداد ماه-رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان از تعطیلی ۴۰ درصد واحدهای تولیدی این صنف در سال گذشته خبر داد و گفت: در حال‌حاضر در بازار پوشاک رکود شدیدی حاکم است که یکی از دلایل عمده این رکود را می‌توان به واردات برندهای مختلف مربوط دانست… لازم است قبل از واردات این کالاها امکاناتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته و تمهیداتی اندیشیده شود.

اعتراض کارگران دو شرکت پیمانکاری واقع در فاز ۱۳ عسلویه

بیست و نهم مرداد ماه – کارگران این دو شرکت خواهان پرداخت معوقات مزدی خود از نیمه دوم اسفندماه سال جاری تاکنون شده‌اند. بر همین اساس، کارگران روز ۲۹ مرداد ماه با تجمع در داخل محوطه کارگاهی خود خواستار پرداخت معوقاتشان شدند.

اعتصاب کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس

بیست و نهم مرداد ماه – کارگران بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس صبح روز۲۹ مرداد ماه در تجمع اعتراضی نسبت به وضعیت شغلی خود مقابل ساختمان استانداری استان هرمزگان تجمع کردند. اعتراض کارگران در رابطه با تبدیل قرارداد‌های مستقیم به پیمانکاری است. کارگران معتقد هستند در نتیجه تبدیل شدن قراردادهای استخدامی آنها از حالت مستقیم به پیمانکاری، مطالبات مزدی آنها به صورت قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

طرح ناموفق تعاونی‌ها و افزایش بیکاری زنان

بیست و نهم مرداد ماه – سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین وزارت تعاون و صندوق کارآفرینی امید مبنی بر تخصیص اعتبار به تعاونی‌ها و اتحادیه‌های زنان برای توانمندسازی مالی این تعاونی‌ها امضا شد اما  هنوز عملیاتی نشده است. در حال حاضر ۱۷ هزار تعاونی بانوان در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند اما اینکه این حوزه در بخش اجرا خروجی مناسب و عملیاتی داشته باشد، در تعریف دچار شبهه است. نرخ مشارکت زنان در بخش تعاون فقط طی چند سال گذشته ۳-۴ درصد افزایش داشته است!

خرافه و تزویر در خدمت استثمار و بهره کشی؛ وزارت کار و الگوی کارخانه چسب هل

بیست و هشتم مرداد ماه-معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه در بخشنامه ای به رئیسان سازمان ها، صندوق ها، بانک ها و مدیران کل اجرایی تاکید کرد:انتظار می رود ضمن هماهنگی کامل با دفتر امور فرهنگی این معاونت، بسته های تبلیغی، ترویجی مناسبی را با هدف فراهم سازی زمینه های حضور هرچه گسترده نیروی کار کشور جهت اقامه هرچه باشکوه تر فرایض دینی تهیه کرده، امکان تقویت… فرهنگ قناعت، صرفه جویی… را میسر نمایند.

اعتصاب کارگران شرکت آب و فاضلاب بهبهان

بیست و هشتم مرداد ماه- کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی-آبفار- بهبهان در اعتراض به  بیش از ۴ ماه مزد معوقه خود٬ در محوطه شرکت تجمع کردند.از چهار ماه گذشته حقوق به حساب کارگران واریز نگردیده.

اعتصاب کارگران فاز ۱۷-۱۸منطقه گازی پارس جنوبی-عسلویه

بیست و هشتم مرداد ماه- کارگران شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت (ایکو) شاغل در فاز ۱۷و۱۸پارس جنوبی دراعتراض به عدم  دریافت به موقع  مزد و دیگر مزایا در برابر کارگاه این شرکت   تجمع کردند.

آزاد سازی قیمت ها مقدمه آزاد سازی مزد است

بیست و نهم مرداد ماه-حذف درج قیمت از چهار گروه کالایی شیرینی و شکلات»، چیپس و اسنک[تنقلات] و همچنین محصولات سلولزی بهداشتی از ابتدای مهرماه سال جاری… از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت.معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که این  مکانیزم در جهت… رقابتی‌تر شدن بازار کالایی صورت گرفته است.

کارخانه چسب هل؛ روابط کارگر و کارفرما در نظام ولایی-۱

بیست و هشتم مرداد ماه – کارخانه‌ چسب هل، کابوس‌شهر سرمایه است؛ یعنی جایی که سرمایه، با همراهان ایدئولوژیکش[اسلام سیاسی]، توانسته یک سامانه‌ کنترلی تام بسازد و آن را با ایده‌ مالکیت خصوصی توجیه کند (مسئولان کارخانه در پاسخ به انتقادها گفته‌اند کارخانه آنها خصوصی است و در نتیجه هر کاری بخواهند می‌توانند بکنند). میل به تمامیت‌خواهی سرمایه، خود را در تجسم‌های انسانی‌اش نیز نشان می‌دهد…انقیاد کارگران زیر یک سامانه انضباطی سفت و سخت است.

کارخانه چسب هل؛ روابط کارگر و کارفرما در نظام ولایی-۲

بیست و هشتم مرداد ماه – اجباری‌بودن اقامه نماز برای ممنوعیت ورود کارگران به دفتر مدیریت که مصداق «جابه‌جایی بی‌مورد» است؛ اخراج کارگران در صورت نزاع فیزیکی و اخراج کارگر کمتر بهره‌ور در صورت نزاع لفظی و کدهای اخلاقی‌ای از این قبیل. این مقررات بخشی از دفتر قوانین کارخانه هستند که دورتادور کارگران، در سالن کارخانه حک شده‌اند.

کارخانه چسب هل؛ روابط کارگر و کارفرما در نظام ولایی-۳

بیست و هشتم مرداد ماه -قوانین دیگر از اینها هم جالب‌ترند: بیش از ٢٠ دقیقه در دستشویی ماندن ممنوع است؛ نباید وسایل مربوط به یک ماشین را در نقطه‌ای دورتر از آن قرار داد، چون مصداق «جابه‌جایی بی‌مورد» است؛ صحبت‌کردن و نظردادن در کار دیگران ممنوع است؛ پوشیدن لباس گرم در زمستان الزامی است و تقاضای بخاری تنها در صورتی پذیرفته می‌شود که شخص لباس مناسب پوشیده باشد؛ کارگران در صورت «فرار بی‌موقع» هنگام آتش‌سوزی اخراج خواهند شد؛… مکالمات تلفنی کارگران ضبط می‌شود و هر سه ماه یک‌ بار به صورت تصادفی در سالن پخش می‌شود (پس کارگران باید مراقب مکالمات خود باشند).

کارخانه چسب هل؛ روابط کارگر و کارفرما در نظام ولایی-۴

بیست و هشتم مرداد ماه -موقع کار سر کارکنان باید پایین باشد، چون نگاه‌کردن به کارفرما یا سرگروه‌ها مصداق سعی در کم‌کاری و تنبلی است… و شاهکار ناب مدیرعامل خداگونه و پیامبرش که مضمون الهیاتی قوانین را در اوج نشان می‌دهد: فرد در صورت جریمه‌شدن، باید تشکر کند! همه این تصویرها، وقتی فقط به یکی، دو کارخانه محدود باشند، کمیک به نظر می‌رسند، اما وقتی منطق درونی‌شان را به کل جامعه بسط دهیم، نشان از یک تراژدی – که نه – نشان از یک کابوس‌شهر… دارند: کابوس‌شهر استثمار تام.

تجمع کارگران شهرداری اندیمشک

بیست و هشتم مرداد ماه- گروهی ازکارگران شهرداری اندیمشک دراعتراض به عدم  دریافت  بیش از یکسال مزد و ۷ ماه حق بیمه در مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند. به ۷۰ نفر از کارگران شهرداری در یک سال گذشته حقوقی پرداخت نشده است.

اعتراض ماهیگیران تعاونی صیادان جزیره کیش

بیست و هشتم مرداد ماه – مدیرعامل تعاونی صیادان جزیره کیش نبود بازار داخلی مناسب ، صید غیر مجاز، واردات ماهی خارجی ارزان قیمت و همچنین نبود کارخانه یخ سازی را از عمده مشکلات جامعه صیادی کیش عنوان کرد.واردات ماهی خارجی ارزان قیمت به صید کیش صدمه می زند. در جزیره کیش ۵۰۰ نفر ماهیگیر   با ۴۰ فروند لنج  و۷۲ فروند  قایق مشغول به کارهستند

ادامه مبارزه کارگران اخراجی کارخانه «اشی مشی»

بیست و هشتم مرداد ماه – حدود ۱۱۰کارگر این کارخانه در پایان اردیبهشت ماه سال جاری تعدیل[ اخراج ] شده‌اند و هنوز نزدیک به شش ماه مزد پرداخت نشده طلبکارند. کارگران اخراجی شرکت اشی مشی در ادامه مبارزه‌شان به همراه خانواده‌های خود به خانه کارگر مراجعه کرده و خوا ستار مطالبات معوقه و  بازگشت به کار شدند.

اعتراض کارگران مجموعه‌های شهرداری لوشان

بیست و هشتم مرداد ماه –  جدا از به تاخیر افتادن سه ماه مطالبات مزدی حدود ۷۰ کارگر این مجموعه، حدود ۲ ماه است که حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

اعتراض نانوایان استان تهران

بیست و هشتم مرداد ماه – هم اکنون سالهاست که کارگاه‌های خبازی استان تهران شامل بازرسی‌های بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی نمی‌شوند. کارگران خباز استان‌ تهران محروم از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. دستمزد کارگران خباز کشور برخلاف سایر کارگران به صورت منطقه‌‌ای تابع پیمان‌های دست‌جمعی است و ارتباطی با حداقل دستمزد تعیین شده در شورای عالی کار ندارد همین مسئله موجب شده کمتر شاهد افزایش دستمزد کارگران این صنف باشیم به گونه‌ای که بعد از سال ۸۹ دستمزد کارگران افزایش نیافته است.

سرکوبِ فعالان کارگری را متوقف کنید!

بیست وهفتم مرداد ماه-سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه-بیست و شش مرداد ۱۳۹۵:”رضا شهابی کارگر زندانی عضو سندیکای واحد در آستانه نهمین روز اعتصاب غذا است.سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه مسئولیت حفظ سلامت رضا شهابی را متوجه قوه قضائیه می داند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این کارگر زحمت کش و لغو کلیه احکام قضایی علیه اعضای سندیکا و دیگر کارگران و فعالین کارگری می باشد”.

افزایش قیمت ها و کاهش سطح رفاه خانوارهای کارگری

بیست و هفتم مرداد ماه -گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به ۲۰ مرداد ماه، متوسط قیمت  ۱۰ گروه غذایی افزایش یافته است. براساس این گزارش، تورم نقطه‌به‌نقطه ۴ گروه سبزی‌های تازه، تخم‌مرغ، چای وگوشت قرمز بیش از۲۰ درصد بوده است. در گروه گوشت قرمزتورم نقطه‌به‌نقطه آن به ۲۸,۳ درصد رسیده است.

بیکاری کارگران کارگاه های سنگبری‌ استان قم

بیست و هفتم مرداد ماه-رئیس اتحادیه سنگبری‌های استان قم گفت: این صنعت در حال حاضر در بحران شدید به سر می‌برد. در حال حاضر ۳۲۰ سنگبری در قم مجوز فعالیت دارند، این در حالی است که تنها کمتر از ۱۰۰ واحد مشغول فعالیت هستند آن هم با ظرفیتی کمتر از ۲۰ درصد.تعطیلی سنگبری و از کار افتادن ماشین‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند ضرر زیادی[بیکاری صد ها کارگر] را به دنبال دارد.

مطالبه کارگران فنی پستهای فشار قوی برق

بیست و هفتم مرداد ماه -تبدیل نوع قرارداد از کارمعین به کارگری و شمول طرح طبقه‌بندی مشاغل صرفاً شامل شاغلین در پستهای فشارقوی برق کشور اعم از اپراتور، مسول و نگهبان پست می‌شود که پیرو این مجوز، وزیر  نیرو در ابلاغیه‌ای دستور تبدیل وضعیت قراردادی شاغلین پستهای فشارقوی برق به کارگری دایم طی ٣ماه را به توانیر ابلاغ نمودند… لیکن مراحل تبدیل وضعیت با وجود گذشت دو ماه انجام نشد.

اعتراض کارگران شهرداری سردشت

بیست و هفتم مرداد ماه – دفتر شهرداری سردشت وعده داده بود که تا آخر تیرماه، سه ماه از مطالبات را پرداخت می‌کند که این وعده عملی نشد.۲۰۰ کارگر شهرداری سردشت از ابتدای سال جاری تا اوایل مرداد ماه هیچ دستمزدی دریافت نکرده بودند؛ در نهایت، اوایل مرداد ماه حقوق فروردین ماه به حساب این کارگران واریز شد. علاوه بر تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی، حق بیمه‌ کارگران به تامین اجتماعی هنوز پرداخت نشده است.

 منابع مورد استفاده : ایرنا- تابناک-ایلنا –ایسنا- دنیای اقتصاد -شرق-جهان صنعت-قانون-وقایع اتفاقیه‌-آرمان-خبرگزاری انا -مهر-اعتماد

گرفته شده از: اتحاد کارگر

 

Go Back

Comment