header photo

داره محیط زیست آذربایجان شرقی فرافکنی را کنار گذاشته و به شعور شهروندان احترام بگذارد!

بیانیه جمعی از فعالان محیط زیست آذربایجان شرقی:

اداره محیط زیست آذربایجان شرقی

فرافکنی را کنار گذاشته و به شعور شهروندان احترام بگذارد!

در حالیکه هیچگونه جواب قانع کننده ای برای تخلفات زیستی محیطی نمی توانید ارائه نمایید لااقل به فهم و شعور افکار عمومی احترام بگذارید چرا که صدور دهها اخطاریه زیست محیطی و اخذ تعهد کتبی ثبتی و تعریف بازه زمانی برای اجرای ضوابط زیست محیطی و در نهایت معرفی واحد در سه ماهه چهارم 97 برای اخذ عوارض آلایندگی، نشان از اطلاع آن اداره در خصوص آلودگی کاوه سودا بوده است !

جمعی از فعالان حوزه محیط زیست استان آذربایجان شرقی در بیانیه ای ضمن حمایت از اظهارات دکتر بیگی نماینده مردم تبریز در مورد آلایندگی شرکت کاوه سودا ، با تاکید بر آلاینده بودن شرکت نامبرده، خواستار شفاف سازی و پاسخگویی مستند اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی در این مورد شدند. متن این بیانیه به شرح زیر می باشد:

بسمه تعالی
پیرو جوابیه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان به اظهار ات نماینده مجلس مبنی بر اینکه نظرات کارشناسی محیط زیست تحت تاثیر حاشیه سازی قرار نمی گیردو همه فرآیند رسیدگی و نظارت بر فعالیت این واحد براساس قوانین و مقررات و ضوابط مورد عمل سازمان حفاظت محیط زیست کشور می باشد، این سوال در نظر افکار عمومی مطرح می گرددکه :
۱-اگر الزام و نظارتی برای واحد شیمیایی کاوه سودای مراغه انجام شده است چرا تا به امروز استاندارهای مصوب سازمان در خصوص خروجی صنایع (قانون نحوه جلوگیری از آلودگی آب ) برای واحد مذکور بدلایل ذیل اعمال نشده است :
اولا : برکه های خاکی موجود در کارخانه کاوه سودا که سال به سال بر سطح آنها افزوده شده به طوریکه از بیست هکتار سال ۸۹ به دویست هکتار کنونی رسیده اند بر اساس کدام مجوز لاگون محسوب میشوند؟ لطفا مجوزهای داده شده در این مورد ارائه شود. بر اساس مفاد آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، احداث هر گونه لاگون بایستی از سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست مجوزهای لازم را اخذ نماید. آیا چنین مجوزی برای لاگونهای دویست هکتاری داخل کارخانه توسط سازمان محیط زیست صادر شده است؟ که بسیار بعید است چرا که آب بند های ایجاد شده کاملا نفوذپذیر ، غیر فنی و غیر اصولی بوده است و چنانچه در جوابیه روابط عمومی اداره کل نیز به آن اشاره شده که در زمان آقای دکتر بیگی که استاندار بودند به دلیل غیر اصولی بودن آن شکسته و خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست منطقه تحمیل نموده است. جناب آقای دکتر قاسمی مدیرکل محترم محیط زیست استان بعد از تصدی پست مدیرکلی دستور ابطال دهها مجوز واحدهای صنعتی بزرگ از جمله فولاد میانه و امثال آنها را محبت فرمودند! پس چرا با اطلاع از غیر اصولی و غیرقانونی بودن موارد مطروحه اقدام مشابه برای این واحد انجام نداده اند و با فرافکنی سعی در خطا کار نشان دادن دیگران می نمایند ؟ ؟

ثانیا نمونه برداری ۵۰فقره از خروجی واحد و چاههای اطراف کاوه سودا و نتایج حاصله از آزمایشات آزمایشگاه مرکزی و مجهز اداره کل حفاظت محیط زیست در اسفند ماه ۹۷ افزایش شدید و محسوس میزان هدایت الکتریکی چاه های پایین دست در سنوات اخیر را تایید می نماید و نتایج این آزمایشات مهر تایید بر شکواییه های مستمر کشاورزان منطقه می گذارد . لذا دقیقا از همین منظر است که تخلیه فاضلاب خام کاوه سودا که اکثر پارامترهای آن مغایر با استانداردهای مصوب ملی (حد مجاز ) برای خروجی فاضلاب صنایع (قانون جلوگیری از آلودگی آب) بوده است و تخلف قانونی و آشکار محسوب میشود و بایستی تاکنون اعمال قانون می شد که  صدور دهها فقره اخطاریه در طول سنوات گذشته برای کارخانه کاوه سودا جهت رفع آلودگی فاضلاب صنعتی موید همین مطلب است !
ثالثا مجوز صادره برای لندفیل (دپو) جهت پسماند صنعتی و خطرناک کاوه سودا در جوار کارخانه مذکور  با کدامین قوانین و مقررات و ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست سازگاری دارد؟ با توجه به مختصات محل و توپوگرافی منطقه و ماهیت شیمیایی پسماندهای شرکت کاوه سودا ، مجوز صادره خود تخلف و تخدی آشکار از قانون مدیریت پسماندهای صنعتی و خطرناک می باشد و قطع یقین این مجوز ضربه مهلک دیگری بر پیکره نحیف زیست محیطی منطقه و بویژه باغ شهر مراغه و بناب بوده است.

۲- اگر الزام قانونی برای این واحد انجام شده چرا تاکنون نسبت به ساخت لاگونهای تبخیری و کاملا ایزوله و استاندارد در حاشیه پارک ملی بعد از گذشت ۹ سال هیچگونه اقدامی صورت نگرفته است؟ و همچنان نسبت به تخلیه غیر مجاز پساب صنعتی در محوطه کارخانه اقدام می نماید؟! درحالیکه محل لاگونها و طراحی اصولی و ایزولاسیون لاگونها جزو شرایط و ضوابط زیست محیطی اعلام و ابلاغ شده است! و اگر اقدامی در این مورد انجام شده است، اسناد و مدارکی که نشان از برخورد قانونی بعد از گذشت چند سال شده است به افکار عمومی ارائه گردد!

متاسفانه تمامی جوابیه های اداره کل محیط زیست استان به صورت بیانیه و آن هم با تهمت و نوعی تهدید به جوابیه های کارشناسی بوده است! اگر جوابیه ای صادر می شود شایسته است منطبق بر مدارک و مستندات و آزمایشات و گزارش فنی کارشناسی باشد که عدم آلایندگی واحد را اثبات نماید و افکار عمومی را قانع نماید !

حال سوال اینجاست در حالیکه هیچگونه جواب قانع کننده ای برای تخلفات زیستی محیطی نمی توانید ارائه نمایید لااقل به فهم و شعور افکار عمومی احترام بگذارید چرا که صدور دهها اخطاریه زیست محیطی و اخذ تعهد کتبی ثبتی و تعریف بازه زمانی برای اجرای ضوابط زیست محیطی و در نهایت معرفی واحد در سه ماهه چهارم ۹۷ برای اخذ عوارض آلایندگی، نشان از اطلاع آن اداره در خصوص آلودگی کاوه سودا بوده است ! و توجیه های غیر قانونی با این همه مستندات، توهین به شعور مردم تلقی می گردد.

لذا امید می رود روابط عمومی محترم اداره کل حفاظت محیط زیست استان در جوابیه ها مطابق با بخشنامه و مدارک و مستندات و آزمایشات مستندی که انجام داده به افکار عمومی جوابگو باشد.

از طرف جمعی از فعالان حوزه محیط زیست استان آذربایجان شرقی

 

Go Back

Comment