header photo

سرکوب اعتراض‌های روستاییان قره قشلاق

سرکوب اعتراض‌های روستاییان قره قشلاق

از ابراهیم عسگریان دماوندی، پدر شیشه و بلور نظام و صاحب «کاوه سودا» چه می‌دانیم؟

شیوه سرکوب اعتراض‌های روستاییان قره قشلاق، همراه با سکوت سنگین خبری حاکم بر آن، این سوال را پیش می‌کشد که چه کسی می‌خواهد با تمامی قدرت جلوی مردم بایستد و یک کارخانه برخلاف خواسته‌ی آنها در زمین‌هایشان بسازد؟ نام او ابراهیم عسگریان دماوندی است.

این هفته و در دومین روز اعتراض‌های روستاییان قره قشلاق در شهرستان سلماس در استان آذربایجان غربی، نیروهای سرکوب‌گر به تجمع روستاییان با باتوم و گاز اشک‌آور هجوم بردند و سپس ده‌ها نفر، از جمله سالمندان ۷۰ تا ۸۵ ساله این روستا بازداشت شدند.

پس از موج بازداشت‌ها در روستای قره قشلاق، روستائیان اطلاع دادند که رئس اداره اطلاعات سلماس آنها را تهدید به خشونت جنسی و تجاوز علیه زنان بازداشت شده در صورت ادامه‌ی اعتراض‌ها کرده لست.

نام این کارخانه «کاوه سودا» است. مجموعه‌ای از بیش از ۱۰ کارخانه که در نقاط مختلف ایران فعال هستند و انواع شیشه و بلور تولید می‌کنند. صاحب این کارخانه یعنی عسگریان یک مولتی میلیاردر ایرانی است. رسانه‌های حکومتی به او نام «پدر شیشه و بلور» جمهوری اسلامی را داده‌اند.

او از ثروتمندترین افراد در ایران است. یکی از کارخانه‌های عسگریان به دلیل دفع نادرست پساب‌های صنعتی منجر به آلودگی منابع زیرزمینی آب و خاک در مراغه شد و فاجعه‌ی زیست محیطی به بار آورد و عسگریان هرگز مجازات نشد.

او از خیرین مدرسه‌ساز می‌باشد. مدیریت مدرسه فرهنگی طلوع برای تربیت دختران متدین و... را دارد.

عسگریان در دست‌کم ۵۷ شرکت، سازمان و خیریه دست دارد. در دولت محمد خاتمی، «نشان خدمت» را در سال ۱۳۸۳ دریافت کرد. اتاق بازرگانی تهران، تندیس کارآفرینی «امین الضرب» را به او داد و مجمع کارآفرینان ایران، نخستین «مدال کارآفرینی» خود را به او اهدا کرد.

نام عسگریان را در مدیران از جمله خزانه‌دار و اعضای هیات‌مدیره ۵۷ شرکت و سازمان نشان می‌دهد، از جمله:

خیریه باقیات صالحات

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند موسسه خیریه غیرتجاری و غیرانتفاعی کرامت

فیروز سیمان کنار سیاه

انجمن خیریه محبان الحسین

احیا امر حضرت امیر المومنین

ریسندگی و بافندگی مطهری

آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک

خیریه انفاق ثلث

بنیاد خیریه نیکوکاری فرودس

خیریه سرطان اکسیر نور

توسعه تجارت انرژی آریا

صندوق قرض‌الحسنه شفیع خیام

جمعیت تعاون اسلامی

انجمن حامیان توسعه حوزه‌های علمیه

بنیاد غیردولتی نیکوکاری پایش سرطان

ایران تول

پلیمر سپهر کاوه

گروه پترو کاوه افق

خیریه عترت فاطمی

آبادگران جنوب

فرا دریا کاوه

حداد نوآوران دماوند

اوره کاوه

عضویت در موسسه/ خیریه‌های مذهبی، پیوند عسگریان دماوندی با کانون‌های قدرت، به ویژه نهاد روحانیت را به گونه‌ای محکم کرده که او مصون از پیگیری قضایی و نظارت نهادهای حکومتی با تخریب محیط زیست، استثمار کارگران و برخورداری از رانت ویژه بر ثروتش افزوده است و به پشتوانه نیروهای امنیتی بومیان معترض به تخریب زیستگاه‌شان را سرکوب می‌کند.

خبر این اعتراض‌ها به رسانه‌های داخل ایران راه پیدا نکرد. تنها رسانه‌ای که در این مورد نوشت، ایرنا بود اما حتی نام کارخانه‌ای که مردم به ساخت آن اعتراض دارند را منتشر نکرد.

سکوت رسانه‌های داخلی به دلیل نفوذ عسگریان این مولتی‌میلیاردر است. او نزدیک به بیت رهبری، همنشین مهدوی کنی در گذشته ومحسن رفیق‌دوست و پشتیبان حوزه‌های علمیه است.

اپوزیسیون خارج از کشور هم چنین مشکلاتی در جدول برنامه‌هایشان قرار ندارد و سکوت کرده‌اند.

رادیو زمانه با تلخیص

Go Back

Comment