header photo

متهم 6 میلیارد یورویی رکورد دزدی بابک زنجانی شکسته شد

متهم 6 میلیارد یورویی

 رکورد دزدی بابک زنجانی شکسته شد

بزرگ ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ ایران حدود شش ‌میلیارد و 656 میلیون یورو بدهی دارد، یعنی سه برابر بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت. این پرونده‌ البته به گفته برخی منابع آگاه، محدود به پتروشیمی نیست و پا در بنادر ایران هم دارد.

آخرین رقمی که از بدهی ‌های بابک زنجانی از سوی زهره رضایی، مشاور حقوقی زنجانی در امور بین ‌الملل، اعلام شده بود، یک ‌میلیارد‌و 967 میلیون‌و 500 هزار یورو (1967500000) بود. این رقم از سوی وزارت نفت حدود دو میلیارد یورو اعلام شد. در هر ‌حال با وجود تناقض، کماکان رقم اعلامی از سوی این دو بخش، حدود چهار میلیارد یورو از رقمی که در کیفرخواست پرونده پتروشیمی اخیر مطرح شده، کمتر است؛ رقمی که به گفته قاضی مسعودی ‌مقام، قاضی این پرونده، شش ‌میلیارد و 656 میلیون یورو عنوان شد؛ یعنی سه برابر بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت. این پرونده‌ البته به گفته برخی منابع آگاه، محدود ب پتروشیمی نیست و پا در بنادر ایران هم دارد.

مشهورترین متهم این پرونده، مرجان شیخ‌الاسلامی
جزئیات بیشتری از این پرونده در دادگاه مطرح شد؛ اما نکته درخور توجه آن است که برخی از اعضای این باند، بسیار در رسانه‌ ها سروصدا کرده‌اند. یکی از نام‌هایی که این‌ روزها اخبار متنوعی از آن به گوش می‌رسد و همه را به نوعی شوکه کرده است، روابط مرجان شیخ ‌الاسلامی، یکی از متهمان این پرونده 6.6میلیاردیورویی است که تاکنون متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به این مبلغ و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفت ‌میلیون ‌و 65هزار‌و 529 یورو و هشت ‌میلیون‌ و710هزارو 384 دلار شده است. به گزارش رسانه ‌ها، گروهی از افراد فعال در شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم ‌الانبیا، ناآگاهانه مبادرت به عقد قرارداد با فردی مشکوک به نام مرجان شیخ ‌الاسلامی آل ‌آقا کرده‌اند و این فرد با گرفتن پول‌ های فراوان گویا ا کشور متواری شده و به کانادا گریخته است. این زن که دارای مالکیت شرکت ‌های آرام و دنیز در ترکیه است و متارکه کرده، با داشتن چندین فرزند برای اینکه سرپوشی بر کلاهبرداری‌هایش بگذارد به کانادا گریخته است. آقای خ. ع از طرف شرکت نفت و گاز سپانیر طرف قرارداد با این خانم بوده که هم ‌اکنون از طریق مراجع قضائی در بازداشت به‌سر می‌برد.اما این بخش کوچکی از اطلاعاتی است که از این فرد، شنیده شده. او مدیرمسئول خبرگزاری میراث و در عین‌ حال مشغول لابی نفتی با بقایی و تیم احمدی ‌نژاد بود. هم‌زمان به ‌عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه همبستگی مشغول به فعالیت بود.

** خروج ارز از کشور به بهانه دورزدن تحریم ‌ها
جزئیات این دادگاه که در روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، نشان می‌دهد که متهمان به ‌عنوان مدیران شرکت و خریداران آنها که از خریداران خارجی بودند، پول ‌های کلان دریافت می‌کردند و تحت عنوان دورزدن تحریم‌ها،‌ شرکت ‌هایی را در خارج تأسیس کرده و مابه ‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب می‌کردند.

حسینی، نماینده دادستان، در قرائت کیفرخواست گفت: شش میلیارد و 656 میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات بوده که ثابت شده است و متهمان عواید حاصل از مبلغ فوق را به‌ علاوه پورسانت ‌هایی دریافت کرده‌اند.نماینده دادستان با اشاره به این پرونده 700 صفحه‌ای گفت: در این پرونده، رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی، متهم به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ شش میلیارد و 656 میلیون یورو و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ هفت میلیون و 65 هزار یورو و هشت میلیون و 710 هزار و 384 دلار بوده است.
منبع: روزنامه شرق

Go Back

Comment