header photo

نگاهی به مهمترین اخبار کارگری و زحمتکشان

نگاهی به مهمترین اخبار کارگری و زحمتکشان

در حالی که شورای عالی کار درگیر بحث مزد منطقه‌ای بود تا حداقل دستمزد سراسری را لغو کند و دولت و مجلس بر سر افزایش حقوق کارکنان دولت به میزان ۱۸ تا ۲۰ درصد چانه می‌زدند، بازنشستگان استان کرمانشاه در قطعنامه‌ای افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت را تحقیر آمیز خواندند. گزارشی از مهم‌ترین خبرهای کارگری هفت روز اخیر ایران.

به گزارش رادیو زمانه؛ در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه پنجم بهمن، بحث «مزد منطقه‌ای» در کمیته مزد ارگان پایین‌دستی شورای عالی کار ادامه یافت. محسن باقری عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار که به‌عنوان نماینده این تشکل نزدیک به دولت در نشست شورای عالی کار حضور داشته به ایلنا گفت:

در این جلسه، وزارت اقتصاد گزارشی در رابطه با مزد منطقه‌ای ارائه داد اما موضوعی که بیشتر مورد بحث قرار گرفت، منطقه‌ای کردنِ حق مسکن بود که این پیشنهاد از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد.

چانه‌زنی دولت و مجلس بر سر میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۳، هم ظاهرا با پذیرش رقم پیشنهادی مجلس (۲۰ درصد افزایش حقوق کارکنان دستگاه دولتی در سال ۱۴۰۳) از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه پایان یافته است. حداقل دریافتی کارکنان دولت ۱۰ میلیون و حداقل دریافتی بازنشستگان ۹ میلیون تومان تعیین شده است.

این در حالی بود که بازنشستگان در تجمع‌های اعتراضی خیابانی خود در شهرهای مختلف علیه فقر شعار دادند.

بازنشستگان کرمانشاه، در قطعنامه تجمع مشترک‌شان در سوم بهمن، افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت را تحقیر آمیز خواندند. در قطعنامه آمده است:

زمزمه افزایش تحقیر آمیز ۲۰ در صدی حقوق‌ها از سوی دولت را در شرایط تورم‌های بالای ۱۰۰ و ۲۰۰ درصدی در بسیاری از اقلام کالاهای اساسی که ماحصل سیاست‌های اقتصادی همین دولت است، توهین به کرامت انسانی خود دانسته و خواستار تعیین حقوق‌ها مطابق هزینه‌های واقعی سبد معیشت و مطابق با نرخ واقعی تورم که در قانون اساسی هستیم و تاکید می‌نماییم تا حق خود نگیریم، از پای نمی‌نشینیم!

چند تشکل مستقل کارگری نیز در بیانیه‌ی مشترکی، خواستار گسترش مبارزه علیه تحمیل فقر از طریق پایین نگهداشتن دستمردها شده و از کارگران خواسته‌اند برای خواست ۴۵ میلیون تومان حداقل دستمزد مبارزه کنند. آن‌ها نوشته‌اند:

ما از تمام کارگران مزدی واحدهای صنعتی، خدماتی، کشاورزی، ساختمانی، معدنی و غیره در بخش‌های خصوصی و دولتی دعوت می‌کنیم در محیط کار خود و در سطح جامعه برای حداقل دستمزد چهل و پنج میلیون تومان در ماه مبارزه کنند.

در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه پنجم بهمن، کارگران فولاد اهواز که با وعده اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و بازگشت به کار کارگران اخراجی به اعتصاب پایان داده بودند، درپی عملی نشدن وعده‌ها از سوی مدیریت، اعتصاب را از سر گرفتند.

تحصن کریم سیاحی کارگر اخراجی فولاد اهواز مقابل شرکت

اعتصاب دو هفته‌ی پیش کارگران با وعده اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و بازگشت به کار کارگران اخراجی پایان یافته بود. همه‌ی کارگران اخراجی به کار بازنگشتند. کریم سیاحی کارگر مبارز و اخراجی فولاد دو روز مقابل شرکت فولاد در اهواز تحصن کرد. تحصن او با وعده‌ی مدیرعامل کارخانه و پادرمیانی پدرش به پایان رسید.

یکشنبه اول بهمن بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر از جمله شوش، کرمانشاه و دامغان در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کردند. در همین روز بازنشستگان فولاد در تهران، مازندران مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد قائمشهر و اصفهان تجمع خیابانی برپا کردند. دوشنبه دوم بهمن بازنشستگان مخابرات در حدود ۲۰ شهر از جمله اصفهان، تهران، شیراز و کرمانشاه به خیابان آمدند. در اهواز و کرمانشاه بازنشستگان صندوق‌های مختلف سوم بهمن تجمع مشترک برگزار کردند. بازنشستگان در این تجمع‌ها طی سخنان پرشوری عزم خود برای ادامه اعتراض را اعلام کردند.

در تجمع پرشمار بازنشستگان کرمانشاه قطعنامه‌ای از سوی شرکت‌کنندگان قرایت شد که خواست آموزش و درمان رایگان برای همه‌ی‌افراد جامعه، تامین حداقل زندگی همه‌ی شاغلان و بازنشستگان از سوی دولت و سپردن اداره صندوق‌های بازنشستگی به دست خود بازنشستگان در آن مطرح شده است.

در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه پنجم بهمن، چندین مرکز نفتی و نیز شهرهای آغاجاری، اهواز و تهران شاهد تجمع‌های اعتراضی کارکنان رسمی، کارگران پیمانی و کارگران قراداد موقت نفت بودند.

دور جدید اعتراض و تجمع کارگران ارکان ثالث نفت که هفته‌ی گذشته آغاز شد و اغلب پالایشگاه‌های پارس جنوبی را در برگرفت، در هفته‌ی منتهی به پنجم بهمن ادامه یافت. کارگران علاوه بر تجمع در مناطق نفتی، به تهران رفتند و مقابل وزارت نفت تجمع اعتراضی برپا کردند.

کارگران تعمیرات واگن راه‌آهن که به واسطه‌ی شرکت نوین‌صنعت در راه‌آهن کار می‌کنند، در اعتراض به کمی دستمزد و عدم امنیت شغلی اعتصاب و در ایستگاه راه‌آهن تهران تجمع کردندکارگران پست‌های فشار قوی برق منطقه غرب کشور شامل کردستان، ایلام و کرمانشاه شنبه ۳۰ دی در اعتراض به عدم امنیت شغلی و تبعیض در پرداخت حقوق تجمع اعتراضی برپا کردندکارکنان اداره راه و شهرسازی ایلام یکشنبه اول بهمن در اعتراض به وضعیت معیشت خود مقابل اداره کل راه و شهرسازی ایلام تجمع و سفره خالی پهن کردندکارگران صنایع غذایی شیرین‌عسل دوشنبه دوم بهمن برای دومین روز در اعتراض به ساعات طولانی کار، و کمی دستمزد دست از کار کشیدند و تجمع کردندرانندگان تاکسی‌های برون‌شهری زابل سه‌شنبه سوم بهمن در اعتراض به مشکلات معیشتی دست از کار کشیدندکارگران کارخانه کُک‌سازی طبس چهارشنبه چهارم بهمن دست به اعتصاب زدند.

چهارم بهمن- اعتصاب کارگران کارخانه کُوک سازی طبس

کارگران پیمانی اداره کل «ورزش و جوانان» استان ایلام به عدم پرداخت چهار ماه حقوق اعتراض کردند. کارکنان پیمانی اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به تعویق در پرداخت مزد و مطالبات خود اعتراض کردند. کارگران شهرداری سی سخت که ۱۳ ماه حقوق نگرفته‌اند خواستار پرداخت مطالبات مزدی معوقه شدند.

کارگران پیمانی اداره کل «ورزش و جوانان» استان ایلام به عدم پرداخت چهار ماه حقوق اعتراض کردند. ۴۰ کارگر و کارمند قراردادی اداره ورزش و جوانان از مهرماه حقوق دریافت نکرده‌اند. معترضان به واسطه یک شرکت پیمانکاری در مجموعه‌های ورزشی شهرهای مختلف استان ایلام کار می‌کنند. آن‌ها پنج تا ۱۵ سال سابقه کار دارند ولی از امنیت شغلی برخوردار نیستند و دستمزدی معادل هفت و نیم میلیون تومان دریافت می‌کنند. عدم پرداخت حق بیمه توسط پیمانکار از دیگر معضلات کارگران است و آن‌ها را در دریافت خدمات درمانی با مشکل مواجه کرده است.

کارکنان پیمانی اورژانس ۱۱۵ وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر به تعویق در پرداخت مزد و مطالبات خود اعتراض کردند. آن‌ها از ابتدای سال جاری تنها چند ماه حقوق گرفته‌اند که آن‌هم با تاخیر پرداخت شده است. یکی از معترضان درباره وضعیت نیروهای پیمانی دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان گفته است: ‌

نیروهای شرکتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، دلگان، نیکشهر، چابهار، راسک و سرباز و زرآباد تحت پوشش شرکت اهورا و شرکت دیگری هستند که به مدیریت آقای دهمرده و شهرکی است و واریزی حقوق کارمندان شرکتی از طرف دانشگاه در اختیار این دو شخص داده میشود، پرداخت بصورت اختیاری و سلیقه‌ای از طرف نامبردگان واریز می‌شود، و هر طور و هر چقدر بخواهند پرداخت می‌کنند.

کارکنان پیمانی اورژانس ۱۱۵ وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هفت سال سابقه کار دارند اما همچنان با قرارداد موقت کار می‌کنند. آن‌ها پیش‌تر در اعتراض به عدم امینت شغلی و تعویق مطالبات اعتصاب کرده بودند.

حدود ۶۰۰ کارگر تعمیرات واگن راه‌آهن که به واسطه‌ی شرکت نوین‌صنعت در راه‌آهن کار می‌کنند، اول بهمن در اعتراض به کمی دستمزد و عدم امنیت شغلی اعتصاب و در ایستگاه راه‌آهن تهران تجمع کردند. پایه حقوق کارگران از حداقل دستمزد نیز کمتر است و مجموع دریافتی آن‌ها حدود ۱۰ میلیون تومان است. مدیریت شرکت در پاسخ اعتراض کارگران به کمی دستمزد، آن‌ها را به اخراج تهدید کرده است. کارگران خواستار پرداخت تعویق مطالبات معوقه، اجرای طبقه‌بندی مشاغل، و افزایش دستمزد هستند.

کارگران صنایع غذایی شیرین‌عسل اول بهمن دور دیگری از اعتصاب و تجمع را آغاز کردند. اعتصاب کارگران در اعتراض به ساعات طولانی کار، و کمی دستمزد دوشنبه دوم بهمن برای دومین روز ادامه یافت. به نوشته‌ی ایلنا، کارخانه متعلق به رییس اتاق بازرگانی تبریز است.

اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق منطقه غرب کشور شامل کردستان، ایلام و کرمانشاه شنبه ۳۰ دی در اعتراض به عدم امنیت شغلی و تبعیض در پرداخت حقوق مقابل اداره برق منطقه‌ای تجمع اعتراضی برپا کردند. بیش از ۱۰۰ اپراتور پست‌های فشار قوی برق غرب کشور که از طریق یک شرکت پیمانکاری به کار گرفته شده‌اند خواستار قرارداد رسمی و مستقیم با وزارت نیرو و رفع تبعیض میان اپراتورهای پیمانی و قراداد دائم هستند. کار اپراتورهای برق فشارقوی سخت و همراه با مخاطرات جانی از قبیل برق‌گرفتگی و سقوط از بلندی است که می‌تواند به مصدومیت شدید و یا مرگ آن‌ها منجر شود.

کارگران شهرداری سی سخت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد که ۱۳ ماه حقوق نگرفته‌اند خواستار پرداخت مطالبات مزدی معوقه شدند. ۸۰ کارگر قرارداد مستقیم شهرداری سی‌سخت گفته‌اند عدم پرداخت دستمزد تامین نیازهای آن‌ها و خانواده‌هایشان را دشوار کرده است.

کارگران کارخانه کُک‌سازی طبس چهارشنبه چهارم بهمن دست به اعتصاب زدند. حدود ۳۶۰ کارگر این کارخانه خواستار اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل‌اند و به کاهش حق افزایش تولید، حق پاداش و بهره‌برداری و سایر ملحقات مزد معترضند. مدیریت شرکت برخی از امکانات رفاهی کارگران را نیز قطع کرده است که در نتیجه‌ی آن دریافتی کارگران در سال ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش یافته است. کارفرما علت کاهش و یا قطع ملحقات مزد کارگران را «کمبود منابع مالی» عنوان کرده حال آن که کارگران می‌گویند تولید شرکت در سال جاری به دو برابر سال قبل رسیده است.

اعتصاب در فولاد اهواز از سر گرفته شد

کارگران فولاد اهواز که با وعده اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و بازگشت به کار کارگران اخراجی به اعتصاب پایان داده بودند، درپی عملی نشدن وعده‌ها از سوی مدیریت، سه‌شنبه سوم بهمن اعتصاب را از سر گرفتند.

اعتصاب کارگران شرکت ملی فولاد (اهواز) که در پی خودداری مدیرعامل شرکت از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و رفع مسدودیت کارت ورودی تعدای از کارگران شنبه دوم دی آغاز شده بود، یک هفته ادامه یافت و شنبه ۹ دی پس از توافق صورت گرفته با مقام‌های استانی و بانک ملی مبنی بر واریز ماهانه مبلغ ده میلیون تومان بصورت علی الحساب بابت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تا اجرای کامل این طرح، و وعده بازگشت به کار کارگران اخراجی اعتصاب پایان یافت.

چهارم بهمن- اعتصاب کارگران فولاد اهواز

کریم سیاحی از فعالان کارگری فولاد اهواز که از جمله‌ی ۳۶ کارگری بود که در جریان اعتصاب و اعتراض اخراج شده بودند، در اعتراض به ادامه ممنوعیت از ورود به کارخانه، ۲۶ دی مقابل کارخانه در اهواز تحصن کرد.

کارگران فولاد اهواز اعلام کردند:

امروز یکی از مهمترین مطالبه کارگران شرکت گروه ملی فولاد اهواز بازگشت کریم سیاحی به محل کار خود است و اجرای درست و عادلانه طرح طبقه بندی مشاغل، همسان سازی حقوق‌ها، همچنین تغییر وضعیت کارگران شفقی مطالبات ما است.

تحصن دو روزه او با پادرمیانی پدرش و وعده بازگشت به کار از سوی مدیریت و مدیر حراست شرکت پایان یافت.

دور جدید اعتصاب و اعتراض سه هزار کارگر فولاد اهواز پس از آن آغاز شد که مدیریت شرکت کارگران را برای گفت‌و‌گو به «جلسه هم‌اندیشی» دعوت کرده بود، حاضر به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نشد و جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

چهارشنبه ششم دی خواست برکناری مدیرعامل و خلع ید از بانک ملی به خواست‌های کارگران افزوده شد. کارگران همچنین خواستار مشارکت در امر مدیریت شرکت شدند.

شنبه ۹ دی پس از توافق صورت گرفته با مقام‌های استانی و بانک ملی مبنی بر واریز ماهانه مبلغ ده میلیون تومان بصورت علی الحساب بابت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تا اجرای کامل این طرح، و وعده بازگشت به کار کارگران اخراجی اعتصاب پایان یافت. کارگران به مدیریت شرکت سه روز مهلت دادند تا شکایت از کارگران به دستگاه قضایی را پس بگیرد.

مدیریت شرکت فولاد و بانک ملی ارگان بالادستی فولاد اهواز به وعده‌های داده شده عمل نکردند. کارگران اعتصاب را از سر گرفتند. پنجشنبه پنجم بهمن، کارگران فولاد با انتشار تصاویری از سالن‌های خالی کارخانه از متوقف شدن فعالیت در تمام خطوط تولید و توزیع فولاد اهواز خبر دادند.

صنعت نفت: ادامه اعتراض، تجمع اعتراضی کارگران قراردادی در تهران

دور جدید اعتراض و تجمع کارگران ارکان ثالث نفت که هفته‌ی گذشته آغاز شد و اغلب پالایشگاه‌های پارس جنوبی را در برگرفت، در هفته‌ی منتهی به پنجم بهمن ادامه یافت. کارگران ارکان ثالث نفت ۲۷و ۳۰ دی در اهواز مقابل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و چهارم بهمن در تهران مقابل وزارت نفت تجمع کردند و خواستار پاسخگویی به مطالبات خود شدند.

در هفته‌ی منتهی به پنجشنبه پنجم بهمن، قبول‌شدگان آزمون ورودی وزارت نفت نیز به صف کارکنان و کارگران معترض صنعت نفت پیوستند و در اعتراض به تاخیر دو ساله در استخدام، مقابل ستاد مناطق نفت‌خیز در اهواز تجمع کردند.

شنبه دوم بهمن کارکنان استخدامی ۹۲ به بعد در اهواز تجمع کردند.

دوم بهمن- تجمع استخدامی‌های ۹۲ در اهواز

کارگران مخازن و بارگیری میعانات نفتی شرکت کشتیرانی و خدمات دریایی محور طلایی واقع در بندرامام که با خواست اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، امنیت شغلی و پرداخت مطالبات معوقه در اعتصاب بودند، جمعه ۲۹ دی با وعده پاسخگویی به خواست‌هایشان به اعتصاب پایان دادند.

جمعه ۲۹ دی کارکنان شرکت نفت فلات‌قاره در منطقه عملیاتی لاوان تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. عمده‌ترین خواست‌های آن‌ها برکناری مدیران نالایق، حذف محدودیت حق سنوات و سقف حقوق و عدم ادغام صندوق بازنشستگی صنعت نفت با سایر صندوق‌های ورشکسته بازنشستگی است.

در همین روز، کارکنان شرکت نفت فلات‌قاره در منطقه عملیاتی بهرگان در تجمع اعتراضی خود با قرایت بیانیه‌ای، خواست اصلاح حقوق کارکنان جدیدالاستخدام (استخدام ۱۳۹۳ به بعد) را در مطالبات خود گنجاندند.

یکشنبه اول بهمن، کارکنان شرکت نفت فلات قاره در منطقه سیری با همان خواست‌ها دست به تجمع زدند.

۳۰ دی، شنبه اعتراضی کارگران ارکان ثالث اداری-پشتیبانی و رانندگان غیرمالک در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی شامل پالایشگاه‌های اول، سوم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و دوازدهم برگزار شد. کارگران در اعتراض به عملی نشدن ۱۴ روز مرخصی در برابر ۱۴ روز کار، وضعیت نامناسب خوابگاه‌ها و عدم امنیت شغلی راننده‌های غیرمالک دست به تجمع زدند.

شنبه ۳۰ دی، صدها تن از کارگران قراردادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اهواز برای دومین روز متوالی مقابل ستاد مراکز نفت‌خیز جنوب تجمع کردند و خواستار تبدیل قرارداد، و اجرای کامل بخشنامه دستمزد دی ماه ۱۴۰۰ شدند.

یکشنبه اول بهمن کارگران ارکان ثالث شرکت نفت و گاز گچساران دست از کار کشیدند و مقابل ساختمان مدیریت تجمع اعتراضی برپا کردند.

یکشنبه اول بهمن کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری تجمع اعتراضی برپا کردند.

دوشنبه دوم بهمن، کارگران استخدامی ۹۳ شاغل در شرکت مناطق نفت‌خیز، مقابل ساختمان اداری ستاد در اهواز تجمع کردند و خواستار اصلاح کف حقوق شدند.

چهارشنبه چهارم بهمن، کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری مقابل ساختمان مدیریت شرکت تجمع کردند.

چهارشنبه چهارم بهمن، تجمع کارگران قراردادی مقابل ساختمان وزارت نفت در تهران برگزار شد. کارگران که برای شرکت در تجمع به تهران سفر کرده بودند مقابل وزارت نفت سفره‌ی خالی پهن کردند و با شعار «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» خواستار اجرای کامل مصوبه قانونی شورای اداری و استخدامی صنعت نفت در دی ماه ۱۴۰۰، و پایان دادن به انتظار ۱۲ ساله خود برای تبدیل قرارداد یک ساله به قرارداد دایم شدند.

بازنشستگان و گلایه از «فقر حضور خیابانی»

از یکشنبه اول تا سه شنبه سوم بهمن بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی در ده‌ها شهر به خیابان آمدند و به وضعیت خود اعتراض کردند.

یکشنبه اول بهمن ۱۴۰۲ کارگران بازنشسته که مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی هستند در اهواز، شوش و دامغان، و بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان، تهران، دامغان و قائمشهر مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد تجمع کردند.
دوشنبه دوم بهمن، بازنشستگان مخابرات دوشنبه اعتراضی خود را در کرمانشاه، تبریز، اهواز، اصفهان، برگزار کردند.

برخی شعارهای بازنشستگان مخابرات

۱۴ سال خیانت، مخابرات خجالت!
شرکت شده صد پاره، بخور بخور تو کاره
سهامدار دروغگو، حاصل وعده‌هات کو

سه‌شنبه سوم بهمن در کرمانشاه، اهواز، تهران و یزد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری شامل فرهنگیان بازنشسته تجمع مشترک برگزار کردند.

این تجمع‌ها با فراخوان قبلی برگزار شده بود. در تجمع بازنشستگان کرمانشاه صدها بازنشسته در شهر گردهم‌آمدند و با سردادن شعار، انجام سخنرانی و قرایت قطعنامه مطالبات و مسایل مورد اعتراض خود را بیان کردند.

یکی از بازنشستگان در این تجمع گفت: «ما به خونخواهی زندگی آمده‌ایم، شما زندگی را کشته‌اید»

قطعنامه پایانی تجمع بازنشستگان استان کرمانشاه، ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲

متاسفانه اجرای سیاستهای اقتصادی دولت؛ معیشت را آنچنان برای آحاد مردم خصوصا دستمزدبگیران، سخت‌تر کرده که باید عنوانی فراتر از خط فقر بر آن نهاد.
مزید بر سیاست‌های اقتصادی، سیاست‌های مالیاتی دولت است که بجای گرفتن مالیات از نهادها و موسساتی که دارای سرمایه‌های عظیم و ثروت‌های کلان هستند و از پرداخت مالیات معافند، می‌خواهد کسری بودجه خود را با افزایش بی‌رویه و غیرمعقول مالیات‌ها و بردن دست در جیب مردم زحمتکش جبران نماید.
ماحصل تمام این سیاست‌ها، بیکاری گسترده، تورم سرسام‌آور، پولی‌شدن آموزش و پرورش، نابسامانی درمان، بی‌مسکنی و اجاره‌های سنگین است که نفس مردم را به شماره انداخته و خیل عظیم کودکان کار، پدیده زشت زباله گردی، عدم امکان ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان، آمار بالای طلاق و ازهم‌گسیختگی بنیان‌های خانواده، رواج خشونت، عصبیت و پایین آمدن آستانه تحمل جامعه و در یک کلام عدم توجه به منزلت و کرامت انسان‌ها، از نمودهای عینی آن است.
لذا ما بازنشستگان صندوق‌های مختلف کشور مطالبات عاجل و فوری که در شرایط فعلی قابل تحقق است راخواستاریم:

۱- تامین معیشت و درمان جامعه حقوق‌بگیر و بازنشستگان که به مدت ۳۰ سال بیمه پردازی کرده‌اند، مطابق با استانداردهای یک زندگی در خور انسان و نیز تامین ملزومات زندگی شرافتمندانه برای اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر و فاقد شغل از محل درامدهای عمومی.

۲- سپردن اداره امور صندوق‌های بازنشستگی به دست خود بازنشستگان به عنوان صاحبان اصلی سرمایه‌های این صندوق‌ها و کوتاه نمودن دست دولت و سایر مراکز قدرت از صندوق‌های بازنشستگی.

۳-تامین آموزش رایگان مطابق (بااصل۳۰ قانون اساسی) و درمان رایگان (مطابق باماده۸۵ ق‌م خ ک) مطابق با استانداردهای روز دنیا برای کلیه آحاد مردم و خارج نمودن این دو مقوله از زیر سیطره روابط پولی و بازار.

۴- با توجه به اینکه کودکان سرمایه‌های انسانی آینده کشورند، عدم دخالت و کوتاه نمودن دست نهادها و افراد غیر متخصص از آموزش و پرورش و سپردن اداره امور و سیاست‌گذاری‌های آموزشی به دست نیروهای متخصص و معلمان زحمتکش.

۵- ما بازنشستگان، زمزمه افزایش تحقیر آمیز ۲۰ در صدی حقوق‌ها از سوی دولت را در شرایط تورم‌های بالای ۱۰۰ و ۲۰۰ درصدی در بسیاری از اقلام کالاهای اساسی که ماحصل سیاست‌های اقتصادی همین دولت است، توهین به کرامت انسانی خود دانسته و خواستار تعیین حقوق‌ها مطابق هزینه‌های واقعی سبد معیشت و مطابق با نرخ واقعی تورم که در قانون اساسی و مواد ۱۲۵ (ق‌م خ ک) و ماده ۹۶ تامین اجتماعی و ۸۹ صندوق مخابرات و نیز مواد قانونی مربوط به سایر صندوق‌ها به صراحت آمده است می‌باشیم و تاکید می‌نماییم تا حق خود نگیریم، از پای نمی‌نشینیم!

در یک «گزارش میدانی» از تجمع سوم بهمن بازنشستگان کرمانشاه آمده است:

«چندین سخنران از طرف بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی سخنانی علیه فقر، فساد، سرکوب و همچنین حقوق‌های چند برابر زیر خط فقر و درمان پر هزینه و نابسامان و بیکاری فرزندان ایراد نمودند.

یکی از سخنرانان درخواستش از سایر بازنشستگان خانه‌نشین در پی طرح” فقر خیابان” این بود که شما که از فقر می‌نالید در خانه ننشینید و برای اینکه فریادهایمان ماحصلی داشته باشد در تجمعات پیش رو بیایید که تنها قدرت ما همین اجتماعات ماست.

در بخشی دیگر از سخنان خطاب به نمایندگان در شورای عالی کار هشدار داده شد که اگر همچون سال گذشته پای مصوبه‌ی نا متناسب با سبد واقعی معیشت و ضد کارگری را امضا نمایید خیانت محسوب می‌شود و بهیچوجه نمایندگان ما نیستید؛ چون امسال در پی رد شکایت کارگران در دیوان عدالت اداری، دیوان گفته بود اگر نمایندگان کارگران در شورای عالی کار پای مصوبه را امضا نمی‌زدند شکایت شما کارگران علیه دستمزد سال ۴۰۲ قابل پیگیری بود.

خشونت و سرکوب در کشور حاکم است چون: خیابان فقیر است و ما دچار فقر فریاد شده‌ایم… آنچه از صندوق‌های رای شما بیرون آمده: فقر، بیکاری، اختلاس و استبداد مطلق بوده است.
آنچه از صندوقهای رای شما بیرون آمده است، بیکاری، فقر و فساد، اختلاس، بیکاری و استبداد مطلق بوده است و به گور سپردن آزادی، امنیت، رهایی و رفاه است».

برخی شعارهای بازنشستگان

حاصل کار دولت غارت جیب ملت
شورای عالی کار خیانت نکن این‌بار
از خوزستان تا تهران ننگ بر مدیران
درمان رایگان حق مسلم ماست
فقط کف خیابون بدست میاد حقمون
نه گرما نه سرما نیست جلودار ما
مشکل ما حل نشه تجمع تکرار میشه
عدالتی ندیدیم ما دیگه رای نمی‌دیم
دولت ورشکسته دشمن بازنشسته
حقوق نصفه- نیمه سکوت کنی همینه
سفره بی‌نان ما چی میخواید از جان ما

 

Go Back

Comment