header photo

کارگرانِ شرکت ایرداک در باتلاق واگذاری

کارگرانِ شرکت ایرداک در باتلاق واگذاری

پارادوکس خانه‌سازی و آناتا

یکی از موارد تخلف در واگذاری شرکت ایرداک، عدم توجه به وضعیت پرسنل این شرکت بوده است و در تفاهم نامه فروش، هیچیک از طرفین به اشتغال پرسنل توجهی نکرده اند.

شرکت خانه‌سازی ایرداک در سال 1354 به ثبت رسیده و از اواخر سال 1355 آغاز فعالیت کرده بود. مساحت زمین کارخانه  حدوداً 72920 متر مربع و سطح زیر بنای آن حدوداً 38750 متر مربع و بصورت سهامی خاص در سایت اصلی شرکت اصلی هلدینگ بهساز مشارکت های ملت اعلام شده است. در گذشته عمده محصولات تولیدی در این شرکت سالن های صنعتی، دیوارمحوطه و قطعات بتنی بوده و قطعات بتنی ساختمانی و ترافیکی و نیاز دستگاه های عمرانی و اجرایی ادارات راه و شهرسازی ،راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرداری ها، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و شرکت های خصوصی را در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان تامین کرده است. ساخت قطعات پیش ساخته ی بتنی ساختمانی برای مسکن های انبوه و ارزان قیمت نیز از جمله فعالیت های مهم این شرکت در گذشته بوده است.

توانایی مهم این شرکت در ساخت انواع باکس و تیرپُل جهت ترمیم راه های اصلی و روستایی درمواقع بحرانی مثل سیل و زلزله غالبا مورد توجه بوده و به آن تاکید می شده است.

این شرکت با 80 نفر پرسنل و کارگر متخصص در امر بتن که بعضا تا 18 سال سابقه کار داشته اند،در دی ماه 97 به مزایده گذاشته شد.

این شرکت در نهایت با مبلغ توافقی 668 میلیارد ریال به گروه تولید کننده محصولات غذایی نجاتی(آناتا) واگذار گردید و این واگذاری در شرایطی اتفاق می افتد که شرکت ایرداک چندین پروژه و قرارداد در دست اجرا داشت و نهایتا این پروژه ها هم به شرکت های غیر واسپاری شدند.

از تاریخ ۱۷ فروردین ۹۸ و شروع سال جدید، پرسنل این شرکت اجازه ی ورود به محوطه ی کارخانه را پیدا نکردند و کارکنان شرکت با تحصن در مقابل فرمانداری تبریز مراتب اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.

بعد از صدور رای هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما مبنی بر بازگشت کارگران به این شرکت، نهایتا شعبه‌ی 16 دادگاه عمومی تبریز نیز این رای را تایید کرد.

یکی از موارد تخلف در واگذاری شرکت ایرداک، عدم توجه به وضعیت پرسنل این شرکت بوده است و در تفاهم نامه فروش، هیچیک از طرفین به اشتغال پرسنل توجهی نکرده و زمین شرکت را به یک شرکت غیر تخصصی واگذار کرده اند.

هرچند شرکت ایرداک را می توان یکی از شرکت های خصولتی عنوان کرد اما در نهایت، واگذاری ایرداک هم مانند برخی دیگر از واگذاری ها در تبریز بصورت غیر تخصصی و یک طرفه انجام شده است و علی‌رغم اذعان برخی مسئولین، همچنان موضوع بلاتکلیفی کارگران شرکت، لاینحل باقی مانده است.

تخلفات انجام شده در خصوصی‌سازی به موارد بغرنج در سال‌های اخیر تبدیل شده است. طوری که قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کشور در دیدار با جمعی از تشکل های دانشجویی از این مسئله بعنوان انقلاب بیکاری و عدم تولید یاد می کند.

Go Back

Comment