header photo

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز: ایستاده ایم تا به حق مان برسیم!

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:

ایستاده ایم تا به حق مان برسیم!

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در بیانیه‌ای با اعلام اینکه: "ایستاده‌ایم تا به حق‌مان برسیم." می‌نویسند: «حدود ۱۰سال است که پرسنل گروه ملی، میدان‌دار مبارزه کارگر و کارفرما برای حقی است که حق شرعی و قانونی اوست. یک هفته است که باز هم این کارزار آغاز شده است. اما این کارزار رنگ و بویی متفاوت‌تر از دفعات پیش دارد. در این کارزار می‌توان شور و حال و انرژی و امید جوانی را به خوبی احساس کرد. این حس و شور ناشی از مشارکت همکاران شریف و زحمت‌کش [کارخانه فولاد] شفق، در کنار برادران و دوستان خود است که، با حضور خود، شوری دیگر به این تجمعات دادند.»

اعتصاب در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز وارد هشتمین روز خود شد. در ویدئوهایی از این اعتصاب که در کانال صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد منتشر شده، کارگران این شرکت  امروز شنبه نهم دی ماه ۱۴۰۲ با مسدود کردن و کنترل تمام درهای ورود و خروج شرکت برای هشتمین روز متوالی به اعتصاب خود را ادامه دادند. این تجمع و راهپیمایی اعتراضی تا لحظه تنظیم این خبر کماکان ادامه دارد.

پنج مطالبه کارگران اعتصابی شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در دور تازه اعتصاب به این شرح اعلام شده‌اند: «رفع ممنوعیت ورود به شرکت کارگران تعلیق شده و بازگشت به کار کارگران اخراج شده قبلی»، «تغییر وضعیت کلیه کارگران شفق»، «هم‌سان‌سازی دستمزدها برابر دریافتی کارگران شرکت‌ فولاد اکسین»، «اجرای کامل و صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل»، «خروج آیتم‌های فریز شده از حالت فریز»

کارگران اعتصابی این شرکت ضمن هشدار به دیگر همکاران شرکت، اعلام کرده‌اند کارکنان خائن را همه‌جا رسوا و طرد می‌کنیم.

روز جمعه هشتم دی‌ماه به‌دنبال حضور تیمی از خبرنگاران رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی در اهواز که به میان کارگران اعتصابی رفته بودند؛ با واکنش تند اعتصابیون مواجه شده و مجبور به ترک محل کارخانه شده‌اند. کانال تلگرامی صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد با اعلام این مطلب می‌نویسد: «...روز گذشته پاسخ مناسبی به آنان داده شد. اما این فعالان فاسد رسانه‌ای، گویا دست‌بردار نیستند. برنامه‌ریزی جدی برای اخلال در روند اعتصاب به‌حق ما دارند و در حال دسیسه‌چینی‌های پنهان و یارگیری از بین پرسنل شریف گروه ملی هستند. این افراد چهره‌های شناخته شده‌ای در میان بسیجیان عدالت‌خوار  به حساب می‌آیند و هر که آن‌ها را می‌شناسد، از وابستگی‌شان به دستگاه امنیتی و از فسادهای اخلاقی‌شان باخبر است.»

ایستاده‌ایم تا به حق‌مان برسیم

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در بیانیه‌ای با اعلام اینکه: "ایستاده‌ایم تا به حق‌مان برسیم." می‌نویسند: «حدود ۱۰سال است که پرسنل گروه ملی، میدان‌دار مبارزه کارگر و کارفرما برای حقی است که حق شرعی و قانونی اوست. یک هفته است که باز هم این کارزار آغاز شده است. اما این کارزار رنگ و بویی متفاوت‌تر از دفعات پیش دارد. در این کارزار می‌توان شور و حال و انرژی و امید جوانی را به خوبی احساس کرد. این حس و شور ناشی از مشارکت همکاران شریف و زحمت‌کش [کارخانه فولاد] شفق، در کنار برادران و دوستان خود است که، با حضور خود، شوری دیگر به این تجمعات دادند.»

در ادامه این بیانیه خطاب به همکاران کارخانه فولاد شفق و اکسین آمده است: «ما هم‌چون شما، این دوره سخت ارباب - رعیتی پیمانکاری را پشت سر گذاشته‌ایم. وقتی شما از درد سخن می‌گویید، با تک تک سلول‌های وجودمان این درد را به همان شدت، احساس می‌کنیم. ولی بین دوره ما و دوره شما یک تفاوت اساسی وجود دارد. در دوره ما، سطح سواد و دانش هم سطح شما نبود. کسی نبود تا ما را راهنمایی کند. ولی، حالا با وجود سواد و درک بالای شما از شرایط و اوضاع جامعه، شرکت و قوانین کار و با استفاده از تجربه ۱۰ساله همکاران قراردادی، می‌توانید ایجاد کننده تغییری ژرف در وضعیت شرکت و آینده خود باشید. شما آینده این شرکت و وارثان حقیقی آن هستید که بنا به جبر روزگار تن به زندگی پیمانکاری دادید.»

نویسندگان بیانیه گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: «... با گسترش دانش بشری و فضای اجتماعی، دیگر هیچ چیز بر هیچ‌کس پنهان نیست. با استفاده از این امکانات، امروز همه به خوبی می‌دانیم که سیستم پیمانکاری یک سیستم منسوخ شده است که باید از تمام نهادها جمع‌آوری شده و تمام پرسنل این سیستم، تبدیل وضعیت شوند. ...راه رسیدن به هدف را در پیش بگیرید که پیروزی و رسیدن به هدف والا تنها از راه اتحاد و یکدلی به دست می‌آید. [ما] نه با کسی سر جنگ داریم و نیامده‌ایم که خیابان‌ها را شلوغ کنیم. ایستاده ایم تا به حق‌مان برسیم.»

سود سالیانه شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و سهم کارگران

نویسندگان در ادامه این بیانیه با تامل بر مصاحبه علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در موضوع سود هشت ماهه این شرکت می‌نویسند: «نکته مهم و کلیدی اینکه، علی محمدی مدیر عامل فولاد اکسین در مصاحبه خود با خبرگزاری‌ها اعلام کرده؛ سود فقط ۸ ماهه نخست سال فولاد اکسین ۳۷ هزار میلیارد ریال است. هنوز چهار ماه دیگر هم به پایان سال مانده است. همکاران محترم توجه دارند که ۴۰درصد این سود، حدود ۱۵۰۰میلیارد تومان است. اگر تعداد کارگران را ۳۰۰۰ نفر در نظر بگیریم و فقط ۱۰میلیون تومان بابت طرح طبقه‌بندی مشاغل به حقوق کارگران قراردادی و شفقی اضافه شود، در حدود ماهی ۳۰ میلیارد تومان خواهد شد. حقوق ماهانه پرداختی به کل پرسنل  رقمی در حدود۷۰ میلیارد تومان است. اگر آن ۳۰ میلیارد تومان طرح طبقه‌بندی مشاغل را اضافه کنیم، چیزی در حدود ۱۰۰میلیارد تومان بابت حقوق ماهانه پرداخت خواهد شد. [این رقم در] ۱۲ماه می‌شود ۱۲۰۰میلیارد تومان. اگر این مبلغ را از سود ۸ ماهه کم کنیم نزدیک به۳۰۰ میلیارد تومان اضافه خواهد بود. این یعنی حقوق ما  تغییر محسوسی خواهد کرد و از این فلاکت نکبت بار خارج می‌شویم.»

در ادامه این بیانیه با اعلام اینکه مجموع بدهی شرکت در حدود۳۰۰ میلیارد تومان است؛ آمده است: «اگر از پول باقی مانده از سود ۸ ماهه پرداخت شود، بدهی شرکت هم صاف می‌شود. چون شرکت  فولاد اکسین در این چند ساله زیان انباشته نداشته؛ پس مقدار زیادی از سود را بین سهام‌داران تقسیم می‌کند و مقدار کمی را به‌عنوان ذخیره اندوخته بابت برنامه‌های آینده نگه می‌دارد. این فقط سود سهام فولاد اکسین است. اگر سود ناشی از تولید را هم بر درآمدهای شرکت در نظر بگیریم؛ با این سود می‌توان کارهای اورهال بخش‌های تولیدی، خرید قطعات رزروی، خرید مواد اولیه به مقدار کافی را انجام داد و رفاه و آسايش را به زندگی پرسنل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز بازگرداند.»

نویسندگان در پایان این بیانیه با اعلام این‌که «فقط کافی است مسولان محترم کمی حساب و کتاب بلد باشند و مهم‌تر از آن وجدان و تعهد کاری داشته باشند تا این واقعيت‌ها را ببینند.» خطاب به کارگران شرکت افزوده‌اند: «ذره‌ای شک و شبه به دل‌تان  راه ندهید. از خواسته‌هایتان عقب نشینی نکنید. این پول باید در سفره‌های ما و برای افزایش سطح رفاه خانواده ما هزینه شود. بانک ملی به‌عنوان یک نهاد مالی ربوی، فقط بدون هیچ هزینه‌کردی چشم به سود شرکت و سهام اکسین دارد. سود ۴ ماه آخر سال  شرکت فولاد اکسین که حدودا۷۰۰میلیارد تومان است را نیز در نظر بگیرد که چه رقم بزرگی خواهد بود که هنوز تصمیمی برای آن اتخاذ نشده است.»

 

Go Back

Comment