header photo

۷۵درصد خانواده‌های ایرانی

۷۵درصد خانواده‌های ایرانی

آسیب‌دیده یا در معرض آسیبند

معاون سازمان بهزیستی کشور می‌گوید پارسال از حدود ۷۰۰ هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی حدود ۱۶۰ هزار تماس (۲۳درصد) در رابطه با کودک‌آزاری بوده است.

بسیاری از آسیب‌ها به کودکان رسانه‌ای نمی‌شود و در لایه‌های زیرین جامعه وجود دارد و کودکان بدون اینکه صدایی داشته باشند درحال قربانی شدنند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ۷۵ درصد خانواده‌های ایرانی خاستگاه آسیب‌های اجتماعیند، یعنی یا آسیب دیده‌اند یا در معرض آسیب قرار دارند.

احمد خاکی در نشست قربانیان خاموش که برای بررسی کودک‌آزاری برگزار شده بود گفته بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران سه نوع زندگی و خانواده داریم. ۲۵ درصد خانواده‌های ایرانی زندگی «بهشتی» دارند یعنی موفق و همراه یکدیگرند. ۵۰درصد خانواده‌های ایرانی زندگی «برزخی و بینابینی» دارند و زندگی ۲۵ درصد خانواده‌های ایرانی «جهنمی» است و افراد خانواده می‌خواهند سر به تن یکدیگر نباشد.

در این نشست همچنین فاطمه قاسم‌زاده، فعال حقوق کودکان گفته فقر فرهنگی و اقتصادی دو عامل مهم در ایجاد کودک‌آزاری چه درباره قربانیان و چه متجاوزان است.

به اعتقاد او برای کاهش کودک‌آزاری دولت باید برنامه‌هایی برای کاهش فقر و آموزش کودکان و خانواده‌هایشان داشته باشد.

در ماه‌های گذشته خبر انتشار تعداد زیادی کودک‌آزاری باعث افزایش حساسیت‌ها به این موضوع شده است. این در حالی است که لایحه حمایت از حقوق کودکان بیشتر از ۶سال است که به مجلس فرستاده شده اما هنوز به صورت کامل به تصویب نرسیده است.

معاون سازمان بهزیستی کشور می‌گوید پارسال از حدود ۷۰۰ هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی حدود ۱۶۰ هزار تماس (۲۳درصد) در رابطه با کودک‌آزاری بوده است.

به گفته حبیب‌الله مسعودی‌فرید هرچند این آمار نسبت به سال گذشته تفاوت معنی‌داری نداشته، اما احساس می‌شود میزان شناسایی، افزایش یافته است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفته بر اساس قانون کودک‌آزاری یک جرم عمومی است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد و اگر کسی از کودک‌آزاری اطلاع داشته باشد و به مراکز مربوطه اطلاع ندهد مجرم محسوب می‌شود.

 به گفته معاون امور زنان دولت،  بسیاری از آسیب‌ها به کودکان رسانه‌ای نمی‌شود و در لایه‌های زیرین جامعه وجود دارد و کودکان بدون اینکه صدایی داشته باشند درحال قربانی شدنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته اجاره و قاچاق اعضای کودکان به ویژه در بین خانواده‌های معتاد وجود دارد و از این رو در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تکلیف این افراد از حیث قانونی مشخص می‌شود.

پیشتر فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتمکاعی شورای شهر تهران  با اشاره به وجود باند بزرگ خرید و فروش کودکان در تهران گفته بود ‌در بسیاری از موارد کودکان ناپدید می‌شوند و اعضای بدن آنها قاچاق می‌شود و بعد از مدت‌ها جسد برخی از آنها در بیابان‌ها بدون کلیه و چشم رها شده است.

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس این موضوع را تایید کرده است. به گفته او در شرایط فعلی قانون مشخص و بازدارنده‌ای در رابطه با فروش، اجاره یا قاچاق اعضای کودکان وجود ندارد، یکی از دلایل افزایش این نوع جرم نیز بر همین مبناست. در قوانین فعلی برای والدین کودک‌فروش تکالیف مبهم است و گاهی مجرم شناخته نمی‌شوند.

این گفته‌ها در حالیست که لایحه حمایت از کودکان و نو جوانان  پنج سال است به مجلس فرستاده شده اما همچنان تصویب نشده است تعیین تکلیف مجازات والدین کودک آزار در این لایحه سبب ارجاع دو ماده مرتبط به کمیته تخصصی و طولانی‌شدن فرایند تصویب آن شده است. قوانین برای جلوگیری از کودک‌آزاری و سوء‌استفاده از کودکان در ایران ناکافی و مبهم‌اند.

 

 

Go Back

Comment