header photo

آمریکا از کودتاچیان در ونزوئلا حمایت کرد

آمریکا از کودتاچیان در ونزوئلا حمایت کرد

دولت ونزئلا با آمریکا قطع رابطه کرد

سیاست تجاوزگرانه آمریکا تمامی ندارد. سال ها است که دولت های چپ گرای آمریکا لاتین مورد خشم و غضب آمریکا قرار دارد. دولت های مستقلی که علیرغم تمام توطئه های آمریکا و شرکایش، با رای و حمایت مردم انتخاب شده اند. دولت ونزوئلا یکی از همین کشورها است که مورد پسند آمریکا نیست و به همین خاطر بارها به بهانه های گوناگون با زیر پا گذاشتن تمام قوانین بین المللی اقدام به سرنگونی آن کرده است. چهارشنبه ۲۳ ژانویه با یک نقشه از پیش طراحی شده، به بهانه تجمع مخالفان مادورو در کاراکاس خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا در این تجمع  خود را رئیس جمهوراعلام کرد بلافاصله دولت ترامپ، ریاست جمهوری موقت خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا را به رسمیت شناخت.

 نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در واکنش به این اقدام مداخله گرانه دولت ترامپ به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. اما آمریکا اعلام کرد دیپلمات‌هایش را از ونزوئلا خارج نمی‌کند.

خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا چهارشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن با پشتیبانی و حمایت ایالات متحده خود را رئیس‌جمهور موقت خواند. او که در جمع گروهی از هوادارانش سخنرانی می‌کرد اعلام کرد که با حمایت ارتش، ریاست جمهوری را به دست می‌گیرد و انتخابات آزاد برگزار می‌کند. دولت ترامپ بلافاصله او را به رسمیت شناخت. مادورو به آمریکا سه روز فرصت داد دیپلمات‌هایش را از ونزوئلا خارج کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد: «ایالات متحده رژیم مادورو را به عنوان دولت ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. به این ترتیب ایالات متحده فکر نمی‌کند نیکلاس مادورو رئیس جمهور سابق اختیار قانونی لازم برای قطع روابط دیپلماتیک را داشته باشد

وزیر خارجه آمریکا همچنین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را حفظ خواهد کرد و روابط خود را از طریق رئیس جمهور موقت حوان گایدو پیش خواهد برد.

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پارلمان ونزوئلا را به عنوان نهادی که از طریق آرای مردم و به طور دموکراتیک شکل گرفته حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا در این بیانیه خواست که اختیارات قانونی پارلمان به آن بازگردانده شود و از دولت مادورو دعوت کرد به حقوق شهروندی و آزادی خوان گوایدو و سایر نمایندگان پارلمان احترام بگذارد. اتحادیه اروپا در این بیانیه یادآوری کرد که «اعمال خشونت از سوی نیروهای امنیتی کاملاً غیر قابل قبول است و مطمئناً به حل بحران کمکی نمی‌کند.» و از دولت مادور خواست انتخابات آزاد برگزار کند.

سازمان ملل هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد.

در ناآرامی‌های روز گذشته دست‌کم ۱۳ نفر در تجمعات اعتراضی در شش ایالت ونزوئلا جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش نهاد حقوق بشری «فورو پنال» دست‌کم ۱۰۳ نفر از معترضان هم تاکنون بازداشت شده‌اند.

دولت چپ‌گرای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در مکزیک اعلام کرده که تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد و با این حال در روابط خود با ونزوئلا تجدید نظر نخواهد کرد. دولت سوسیالیست اوو مورالس در پرو و همچنین دولت سوسیالیستی کوبا از مادور اعلام پشتیبانی کرده‌اند.

ترکیه نیز از دولت مادورو حمایت کرده. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بعد از سخنان ترامپ برای حمایت از نیکلاس مادورو با او تماس گرفت. مادورو هم در سخنرانی خود در جمع هوادارانش به تماس تلفنی اردوغان اشاره کرد و گفت رئیس‌جمهوری ترکیه  حمایت آنکارا از دولت او را ابراز کرده است.

آندره کلیموف، قانونگذار ارشد کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت مسکو تغییری در سیاست خود نخواهد داد و همچنان نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

 

Go Back

Comment