header photo

راهکار پنجگانه چین برای آینده بهتر اقتصاد جهان

راهکار پنجگانه چین برای آینده بهتر اقتصاد جهان

سخنان نخست وزیر چین در نشست سالانه مجمع اقتصاد جهانی

لی چیانگ نخست وزیر چین صبح سه شنبه 16 ژانویه به وقت محلی در داووس در نشست سالانه مجمع اقتصاد جهانی  2024 حضور داشت و سخنانی ایراد کرد. «کلاوس شواب» بنیانگذار و رئیس اجرایی مجمع اقتصاد جهانی ریاست این نشست را برعهده گرفت.

نخست وزیر چین موضوع اصلی این دوره نشست به عنوان "بازسازی اعتماد" را "پاسخ به توجه مردم" خواند و گفت،

اعتماد بر اساس چشم انداز مردم برای آینده ای بهتر و تمایل آنها برای دستیابی به آن تجمع می شود. همانطور که رئیس جمهور شی جین پینگ اشاره کرده بود، جهان وارد دوران جدیدی با تحولات و آشفتگی شده، اما جهت کلی توسعه و پیشرفت بشر، منطق کلی روند پیشرفت همراه با هرج و مرج تاریخ جهان و گرایش اساسی به همزیستی در جامعه جهانی تغییرات نخواهد کرد. همه طرف ها باید با کنارگذاری تعصبات و حل اختلافات، صمیمانه با یکدیگر برخورد کرد و با تشریک مساعی برای شکست کسری اعتماد مشترکا تلاش کنند.

وی نسبت به بازسازی اعتماد، تقویت همکاری ها و ارتقای بهبود اقتصاد جهانی پیشنهاد پنجگانه را ارائه کرد که به شرح زیر است:

اول، تقویت هماهنگی سیاست های کلان اقتصادی، محافظت قاطعانه از سازوکار تجارت چندجانبه و جمع آوری بهتر هم افزایی رشد اقتصادی جهان.

دوم، تقویت تقسیم کار و همکاری صنعتی بین‌المللی، ترویج قاطعانه آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری و تامین ثبات و همواری زنجیره‌های صنعتی و عرضه جهانی.

سوم، تقویت مبادلات و همکاری های علمی و فناوری بین المللی، ساخت مشترک محیط توسعه علمی و فناوری باز، عادلانه و بدون تبعیض، و شکست موانعی نوآوری.

چهارم، تقویت همکاری توسعه سبز، شکست موانع سبز و ترویج مشترک تحول سبز، پایبندی به اصل مسئولیت های مشترک اما متمایز و رویارویی فعالانه با تغییرات آب و هوایی جهانی.

پنجم، تقویت همکاری شمال-جنوب و جنوب-جنوب، اجرای کامل برنامه توسعه  پایدار 2030 ملل متحد، کاهش شکاف توسعه و ساخت و ساز اقتصاد جهانی با منافع گسترده و فراگیر.

 

Go Back

Comment