header photo

افشاگری نیویورک تایمز: رازهایی که حماس از اسرائیل می‌دانست

افشاگری نیویورک تایمز: رازهایی که حماس از اسرائیل می‌دانست

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اعلام اینکه رزمندگان حماس در یک عملیات کاملا سازماندهی شده و با برنامه‌ریزی دقیق به سرزمین‌های اشغالی نفوذ کردند، افشا کرد که این امر نشان از آگاهی فوق‌العاده از اسرار و درک عمیق از نقاط ضعف اسرائیل دارد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی با اشاره به چگونگی عبور نیروهای حماس از مرز به شدت امنیتی غزه گزارش داد که ۱۰ نیروی مسلح غزه دقیقا می دانستند که چگونه مرکز اطلاعاتی اسرائیل را پیدا کنند و چگونه به داخل آن بروند.

بر اساس این گزارش، آنها پس از عبور از دیوار مرزی با پنج موتور سیکلت (دو نیرو سوار بر هر کدام) به سمت شرق حرکت کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، ۱۶ کیلومتر بعد، آنها از جاده منحرف شدند و به داخل جنگلی رفتند و روبروی یک گیت بدون محافظ برای یک پایگاه نظامی پیاده شدند. آنها با یک دستگاه انفجاری کوچک دیوار مانع را باز کرده و وارد پایگاه شدند. سپس یک سرباز اسرائیلی را به ضرب گلوله کشتند.

این گزارش با اشاره به اینکه نیروهای حماس با استفاده از یک نقشه کدگذاری شده رنگی، مسیر خود را مشخص می‌کردند، اضافه کرد که با تغییر جهت، آنها به یک درب باز به سمت یک ساختمان دارای استحکامات برخوردند. وقتی داخل شدند، وارد اتاقی پر از رایانه شدند که مرکز اطلاعات نظامی بود.

مصاحبه نیویورک تایمز با مقام‌های اسرائیلی و بررسی ویدئو دوربین‌ها جزئیاتی را نشان می‌دهد از اینکه حماس چگونه توانست ارتشی را که ادعا می‌شود قدرتمندترین در خاورمیانه است را غافلگیر کرده و زیرکانه‌تر از آن عمل کند.

عملیاتی که به تعبیر این روزنامه، طوفان در سرزمین‌های اشغالی به پا کرد، بیش از ۷۷ کیلومتر مربع را به تسخیر نیروهای حماس در آورد و بیش از ۱۵۰ اسیر و بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ کشته اسرائیلی داشت.

این روزنامه آمریکایی در ادامه آورد: حماس و متحدانش با برنامه‌ریزی دقیق و آگاهی فوق‌العاده از اسرار و ضعف‌های اسرائیل، اندکی پس از طلوع آفتاب، طول جبهه اسرائیل با غزه را تحت تاثیر قرار دادند و ساکنانی که مدت‌ها برتری ارتش خود را به عنوان یک اصل اعتقادی در نظر داشتند، شوکه کردند.

بر اساس این گزارش، حماس با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، برج های نظارتی و ارتباطی کلیدی را در امتداد مرز با غزه منهدم کرد که منجر به ایجاد نقاط کور گسترده‌ای برای ارتش اسرائیل شد. مقامات می‌گویند که حماس با مواد منفجره و تراکتور شکاف‌های باز در دیوارهای مرزی ایجاد کرد و به ۲۰۰ نفر در موج اول و یک هزار و ۸۰۰ نفر دیگر در همان روز اجازه داد تا از آن عبور کنند. فلسطینی‌ها با موتورسیکلت و کامیون‌های وانت وارد سرزمین‌های اشغالی شدند که دست کم هشت پایگاه نظامی را شکست داده و بیش از ۱۵ روستا و شهر را در دست گرفتند.

اسناد برنامه ریزی حماس، ویدئوهای عملیات طوفان الاقصی و مصاحبه با مقام‌های امنیتی توسط نیویورک تایمز نشان می‌دهد که این گروه به طرز شگفت انگیزی درک پیچیده‌ای از نحوه عملیات ارتش اسرائیل، محل استقرار واحدهای خاص و حتی زمان لازم برای رسیدن نیروهای کمکی داشتند.

این روزنامه آمریکایی تاکید کرد که سرعت، دقت و مقیاس عملیات حماس، ارتش اسرائیل را به آشفتگی کشانده بود.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی‌نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین تنها ظرف ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع اسرائیلی‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

Go Back

Comment