header photo

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری اوضاع کنونی جهان و وظایف جنبش سندیکایی

بیانیه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری

اوضاع کنونی جهان و وظایف جنبش سندیکایی

وظایف عاجل ما

برادران و خواهران کارگر، شاغلین و بیکاران، بازنشستگان، مهاجرین و پناهندگان، دانشمندان جوان، مردم بومی کشورها، زنان و مردان، در مواجه با مشکلات پیچیده‌ای که روبرو هستیم، باید ما یک‌بار دیگر در صف نخست مبارزه و با اتحادعمل برای نابودی استثمار با خواست‌های فوری زیر، پیکار کنیم:

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری (دبیلو- اف- تی- یو)، به‌مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۰، به تمام کارگران در همه قاره‌ها درود می‌فرستد؛ به آنانی که با کارشان چرخ زندگی را به حرکت درمی‌آورند، حتی دراین شرایط سخت شیوع ویروس کرونا به تولید محصولات ضروری زندگی که نیاز کارگران و توده‌های مردم است، ادامه می‌دهند.

ما درود و احترام خود به همهٌ کارکنان در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر جهان را تقدیم می‌‌داریم: پزشکان، پرستاران، همه کارکنان درمانی که هر روزه برای حفظ جان بیماران در این اوضاع گسترش ویروس کرونا و علی‌رغم کمبود وسائل محافظتی و بهداشتی با به خطر انداختن جان خود مبارزه می‌‌کنند، مایهٌ افتخار هستند. آنان در صف اول مبارزه، با شهامت و از خودگذشتگی بار سنگین مداوای بیماران را در اوج شیوع این ویروس که تا به‌حال باعث میلیون‌ها مبتلا و مرگ چندصد هزار گردیده است، حضور دارند. در یک سیستم بهداشت و درمان عمومی که بودجه‌های آنان توسط دولت‌های سرمایه‌داری کاهش و نیز به‌دلیل سیاست‌های تجاری‌سازی درمان از کارایی افتاده‌است، سیستمی که به عمد بخش عمومی را تخریب تا خصوصی سازی و درآمدزایی داشته باشند، کار می‌کنند.

کارگران و تودهٔ زحمتکش، ما با کارکنان بخش بهداشت و درمان هم صدا شده، با آنان همبستگی اعلام می‌کنیم و خواستار پوشش بلافاصله واکسیناسیون و تجهیز بخش درمان عمومی با مواد و وسایل ضروری مورد نیاز هم فوری و هم دایمی هستیم. خواستار لغو تقاضا برای خرید خدمات درمانی توسط بخش خصوصی و حذف خصوصی سازی و تجاری کردن خدمات درمانی و تامین اجتماعی هستیم. بهداشت و درمان همگانی رایگان با کیفیت برای همه. سلامتی کارگران به کسب سود ارجحیت دارد!

درود ما به کارگران بخش تولید و توزیع غذا و نیازهای اولیه، در فروشگاه‌ها، بخش داروسازی و داروخانه‌ها، خدمات نظافتی، بخش تولید برق و انرژی که با کار خود به مردم و کارگران امکان دسترسی به مایحتاج اساسی برای بقا را تضمین می‌دهند. همچنین، به‌دلیل پیامدهای شیوع ویروس کرونا،  ما یورش وسیع به حقوق کارگران، اخراج‌ها، عدم پرداخت دستمزد و محدود کردن آزادی‌های سندیکایی را محکوم می‌کنیم.

بیکاران طولانی مدت، کارگران بدون بیمه، مهاجرین، پناهنده‌ها، کسانی که دچار بیماری هستند، در عمل به حال خود رها شده‌‌باشند، بدون اینکه توانایی کسب درآمدی برای تامین زندگی‌شان باشند و یا از امکانات ضرور برای حفظ سلامت خود بهره‌مند گردند، و این عملا اوضاع را بدتر می‌کند.

شکایت‌ها و اعتراض‌های زیادی از سراسر جهان ازسوی کارکنان شرکت‌هایی که مواد ضروری را تولید نمی‌کنند اما وادار به‌کار شده‌اند، انتشاریافته مبنی بر اینکه آنان در خط تولید و یا دفاتر کاری، بدون اینکه کارفرما وسایل حفاظتی ضروری را برای آنان مهیا نمایند، تحت فشار کاری بوده و کارفرماها تمام تلاش‌شان فقط افزایش سود است؛ در نتیجه ویروس سریعتر گسترش می‌یابد همانطور که در شمال ایتالیا، امریکا، ترکیه و جاهای دیگر اتفاق افتاد. در برخورد با مشکلات، ما قدرتمندانه حضور خواهیم داشت، ما خواستهای مبارزه جویانه را مطرح خواهیم کرد، خواست کارگران عبارت‌است از: بهداشت و درمان همگانی و رایگان، کار با دستمزد مناسب، حق اشتغال دائم ، حمایت‌های کافی برای همه بیکاران وآنانی که قادر به کار نیستند، همه آنانی که از ویروس کرونا و یا بیماری‌های دیگر آسیب دیده‌اند، لغو کلیه اخراج‌ها وهمه اقداماتی که به‌بهانه شیوع این ویروس انجام گرفته است، می‌باشند!

در عین حال تضاد کشورهای سرمایه‌داری و قدرت‌های امپریالیستی که منابع طبیعی و ثروت مردم را غارت می‌کنند وبا ایجاد جنگ و درگیرهای خونین منطقه‌ای و در اقدام‌های جنایتکارانه برای حفاظت از منافع اقتصادی خود و علیه منافع کارگران اقدام می‌کنند، شرایط را سخت ‌تر می‌نماید. تحریم اقتصادی امریکا علیه مردم کوبا، ونزوئلا و ایران، همچنین دخالت‌های امپریالیستی و جنگ در سوریه، فلسطین، یمن و تولید و فروش سلاح همچنان ادامه دارد.

احتکار مواد بهداشتی و ضروری برای مبارزه با کرونا، رقابت برای یافتن واکسن آن، منافع زیادی را برای شرکت‌ها و کشورهایی که آن را کشف خواهند کرد، به‌بار خواهد آورد. علیه احتکار و تضادهای سرمایه‌داری، کارگران و مردم همبستگی ما و زحمتکشان جهان را در کنار خود خواهند داشت، به‌عنوان نمونه کوبا پزشکان متخصص خود را در همبستگی جهانی به چهارده کشور آسیب دیده اعزام نموده است، کارگران ایتالیا در حمایت از کادر درمانی کوبا یک همایش سازمان دادند و کارگران دیگر کشورها در این مورد سکوت نکرده و علیه این بحران با شعارهای رزمجویانه اعلام همبستگی کردند.

کارگران مهاجر شیکاگو، که در ماه مه ۱۸۸۶ جان خود را برای به‌دست آوردن ۸ ساعت کار در روز فدا کردند، راه را برای طبقه کارگرجهان برای ادامه مبارزه برای حقوق خود هموار نمودند. جنبش بین المللی و طبقاتی کارگران با تشکل در صفوف فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به این مبارزات افتخار می‌کند و آن را در هر شرایطی ادامه می‌دهد. مبارزه برای تامین نیازهای امروزین طبقه کارگر و لغو استثمار. برای رهایی طبقه کارگر و آزادی وی از وحشیگری سرمایه‌داری.

وظایف عاجل ما

برادران و خواهران کارگر، شاغلین و بیکاران، بازنشستگان، مهاجرین و پناهندگان، دانشمندان جوان، مردم بومی کشورها، زنان و مردان، در مواجه با مشکلات پیچیده‌ای که روبرو هستیم، باید ما یک‌بار دیگر در صف نخست مبارزه و با اتحادعمل برای نابودی استثمار با خواست‌های فوری زیر، پیکار کنیم:

۱- دولت‌ها و کشورها باید منابع لازم را جهت حمایت از بخش همگانی درمان و بهداشت تامین کنند، تا مردم بطور رایگان و تمام و کمال به درمان مناسب دسترسی داشته باشند.

۲- ممنوع کردن خصوصی سازی‌ بخش‌های استراتژیکی درمان و بهداشت

۳- سازمان‌های بین المللی دست از حمایت‌های گفتاری برداشته و وظایف اساسی خود را انجام دهند.

۴- واکسناسیون رایگان و ایمن برای همه

۵- منع اخراج‌ها

۶- به تمامی حقوق، بیمه و دستمزد کارکنان احترام گذاشته شود

۷- از حقوق و آزادی‌های دموکراتیک و قانونی سندیکاها دفاع گردد

۸- دفاع از حق اعتصاب کارگران

۹- تقویت همبستگی بین المللی بین مردم و کارگران

۱۰- جلوگیری از گرانی و احتکار کالاها

۱۱- مبارزه و مقابله با رشد پدیده نئوفاشیسم و نژادپرستی

همکاران عزیز،

به احترام ۷۵ سال مبارزهٔ فدراسیون، بیاید صفوف مبارزات طبقاتی خود را تقویت نموده و شعار ”هیچ کس نباید تنها بماند“ را عملی سازیم. ما همه کارگران با هم می‌توانیم برای حصول به نیازهای نوین خود مبارزه کنیم. فدراسیون دراین ۷۵ سال درصف اول مبارزه بوده و خواهد بود. این وظیفه ماست که مبارزه را ادامه دهیم و ادامه خواهیم داد.

زنده باد همبستگی کارگری

زنده باد اول ماه مه

مبارزه ادامه دارد!

منبع:

http://www.wftucentral.org/may-day-2020-the-current-situatidon-and-our-uties/

Go Back

Comment