header photo

جنایت اسرائیل علیه فلسطینی ها ادامه دارد

جنایت اسرائیل علیه فلسطینی ها ادامه دارد

سربازان اسرائیلی بیش از ۱۰۰ فلسطینی را که منتظر کمک‌های بشردوستانه بودند، کُشتند

اسرائیلی‌ها به مردمی که در غرب شهر غزه منتظر دریافت کمک غذایی بودند شلیک کردند. حماس گفت که این اقدام می‌تواند مذاکره برای تبادل گروگان‌ها را متوقف کند. وزیر امنیت اسرائیل هم خواستار توقف کمک‌های بشردوستانه به غزه شد.

نظامیان اسرائیل هزاران فلسطینی از شهر غزه، جبالیا و بیت حانون را که در میدان نابلسی منتظر رسیدن کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه در جاده ساحلی هارون الرشید در منطقه شیخ عجلین در غرب شهر غزه بودند، هدف قرار دادند. دستکم ۱۰۴ تن کشته شدند و هزار تن مجروح.

شبکه خبری العربیه گزارش کرد نظامیان اسرائیلی به غیرنظامیانی که منتظر دریافت کمک غذایی بودند، مستقیم شلیک کردند.

منابع اسرائیلی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه این خبر را تأیید کردند و گفتند که سربازان اسرائیلی تصور کرده اند این افراد، «تهدید» هستند. یکی از این منابع اسرائیلی که به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری فرانسه گفته:

جمعیت به نحوی به نیروها[ی اسرائیلی] نزدیک شدند که برای سربازان اسرائیلی تهدید به شمار آمدند و سربازان به این تهدید با گلوله‌ی جنگی پاسخ دادند.

شبکه خبری الجزیره با انتشار یک ویدئو، زمان نخستین شلیک نظامیان اسرائیلی را ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح گزارش کردند. وزارت بهداشت غزه شمار کشته‌شدگان را ۱۰۴ تن و مجروحان را ۷۶۰ تن گزارش کرد. رسانه‌های نزدیک به حزب‌الله لبنان اما چند ساعت بعد گفتند شمار جان‌باختگان به ۱۵۰۰ تن رسیده است. هنوز منابع مستقل این آمار را تایید نکرده‌اند.

دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری، اردن، مصر و چند کشور دیگر حمله اسرائیل به مردمی را که منتظر دریافت کمک غذایی بودند محکوم کردند. الجزیره عربی به نقل از یک مقام ارشد حماس نوشت اجازه نمی‌دهند گفت‌وگوها برای آتش‌بس به پوششی برای جنایت اسرائیل علیه مردم غزه تبدیل شود.

حماس در یک بیانیه به صورت رسمی گفت که کشتن مردم منتظر رسیدن کمک‌های بشردوستانه در غزه می‌تواند روند مذاکره برای تبادل گروگان‌ها را متوقف کند.

سخنگوی جمعیت هلال احمر فلسطین در نوار غزه گفت مجروحان امکانی برای درمان ندارند چرا که سیستم درمان در نوار غزه فروپاشیده و سوخت آن تمام شده است.

اسرائیل تا به حال به بهانه استفاده حماس از مراکز درمانی برای عملیات نظامی، بیمارستان‌های نوار غزه را هم بارها بمباران کرده است. در جریان این بمباران‌ها حداقل بیست تن از کادر درمان غزه کشته شدند و بیمارستان‌های این باریکه از کار افتادند.

چند ساعت پس از کشتن مردم منتظر دریافت کمک غذایی اما ایتمار بن گویر، وزیر امنیت اسرائیل خواهان توقف ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه شد. او در شبکه اجتماعی ایکس ارسال کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه که به دلیل حمله نظامی اسرائیل بیشتر مردمان آن آواره و بی‌جا شده‌اند را «دیوانگی محض» و «اکسیژن برای حماس» توصیف کرد و گفت که این کمک‌ها «جان سربازان اسرائیلی را به خطر می‌اندازد».

 اسرائیل از هفت اکتبر که شبه‌نظامیان حماس در یک حمله غیرمنتظره به شهرک‌های اشغالی در نزدیکی نوار غزه بیش از هزار اسرائیلی را کشتند و شماری از آنها را به گروگان گرفتند، متراکم‌ترین باریکه جهان را بی‌وقفه هدف حمله زمینی و هوایی قرار داده است. نهادهای بین‌المللی تا به حال به رغم هشدارهای پیاپی در باره وضعیت فاجعه‌بار در غزه نتوانسته‌اند مانع این حملات شوند.

گفت‌وگوها برای توقف جنگ و تبادل گروگان‌ها با اسرای فلسطینی همچنان ادامه دارد اما هنوز نتیجه‌بخش نبوده است.

وزارت بهداشت غزه در آخرین گزارش گفته شمار کشته‌شدگان در این باریکه از سی هزار نفر فراتر رفته است و حداقل هفتاد هزار تن مجروح هستند. تدروس ادهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت این رقم را تایید کرد و خواهان توقف فوری جنگ و پایان خشونت در غزه شد.

اسرائیل علاوه بر حملات نظامی مرگبار که موجب آواره شدن بیش از ۹۰ درصد ساکنان باریکه غزه و تخریب ۷۰ درصد ساختمان‌ها در این باریکه شده است، با محدود کردن دسترسی فلسطینی‌ها به آب و غذا، شرایط را برای آنها مرگبارتر کرده است. آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» صبح پنجشنبه ۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند مرگ شش کودک فلسطینی بر اثر گرسنگی را تایید کرد و خواهان توقف فوری جنگ شد.

 اسرائیل هرگونه پیشنهاد برای آتش‌بس را رد می‌کند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته جنگ را تا «از بین بردن حماس» و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه ادامه می‌دهد. از آغاز حملات تا به حال اسرائیل تنها توانسته دو گروگان را به خانه بازگرداند.

تدارک برای حمله زمینی به رفح که حالا به محل اجتماع بیشتر آواره‌گان در نوار غزه تبدیل شده است در دستور کار ارتش اسرائیل قرار دارد. سازمان‌های بین‌المللی و حتی متحدان سرسخت اسرائیل نسبت به حمله زمینی به رفح هشدار داده‌اند.

رسانه‌های منطقه‌ای می‌گویند که اعضای کابینه جنگ اسرائیل تنها بر سر جزئیات حمله زمینی به رفح اختلاف نظر دارند. همزمان با انتشار این اخبار، رسانه‌های اسرائیلی جزئیات یک توافق احتمالی بر سر تبادل گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی را منتشر کرده‌اند که بر اساس آن ۴۰ گروگان در برابر ۴۰۰ زندانی فلسطینی آزاد خواهند شد.

آفریقای جنوبی حملات اسرائیل به نوار غزه را نسل‎‌کشی دانسته و به همین اتهام از اسرائیل به دیوان بین‌الملل کیفری شکایت کرد. این دیوان پس از شنیدن شکایت آفریقای جنوبی و دفاعیه اسرائیل، خلاف آنچه که پیشتر در برابر حمله روسیه به اوکراین اعلام کرده بود، خواستار توقف فوری حملات نشد. تلاش کشورهای مختلف برای تصویب آتش‌بس در سازمان ملل نیز تا به حال سه مرتبه به دلیل مخالفت ایالات متحده آمریکا به نتیجه نرسیده است.

نظامیان اسرائیل به تایید گزارشگران سازمان ملل در نوار غزه به زنان فلسطینی تجاوز کردند، مدارس، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و حتی ساختمان‌های متعلق به سازمان ملل را هدف بمباران قرار دادند و هم‌اکنون نیز در حال اجرای طرح یک نوار مرزی حائل میان شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه هستند که به تخریب صدها ساختمان و زیرساخت در باریکه غزه انجامیده است.

منبع: رادیوزمانه

Go Back

Comment