header photo

معاون بایدن به‌دنبال تفرقه‌افکنی در آسیاست

معاون بایدن به‌دنبال تفرقه‌افکنی در آسیاست

روزنامه دولتی چین با اشاره به فشارهای آمریکا بر کشورهای شرق آسیا برای پیوستن به واشنگتن در تقابل با پکن، نوشت معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به منطقه در پی تقسیم‌کردن قاره آسیا است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سفر ضد چینی «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا به جنوب شرق آسیا و اظهارات او علیه پکن، با واکنش تند روزنامه دولتی «چاینا دیلی» همراه شد.

چاینا دیلی امروز (چهارشنبه) در یادداشت سردبیری خود نوشت هریس در جریان سفر به منطقه سعی دارد با متهم کردن پکن به اجبار و ارعاب در دریای جنوبی، بین کشورهای جنوب شرق آسیا و چین تفرقه بیاندازد.

این روزنامه دولتی توضیح داد: «در حالی که هریس انگشت اتهام‌زنی درخصوص ارعاب و اجبار را به سمت چین نشانه گرفته، ولی او عامدانه دورویی خود در تلاش برای ترساندن و فشار آوردن بر کشورهای منطقه‌ای جهت پیوستن به نقشه واشنگتن برای محدود کردن چین را نادیده می‌گیرد».

در ادامه این یادداشت آمده است: «سخنرانی هریس در سنگاپور، حمله‌ای بی‌پایه و اساس به چین بود. بنظر می‌رسد تنها تعهد ایالات متحده به جنوب شرق آسیا، تلاش‌های بی‌وقفه او برای تفرقه‌افکنی بین کشورهای جنوب شرق آسیا و چین است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از این مقاله، چاینا دیلی همچنین افزود: «هریس با ادعای اینکه آمریکا می‌خواهد از نظم مبتنی بر قانون در منطقه دفاع کند اما این واقعیت را نادیده می‌گیرد که کشورهای منطقه می‌دانند آن قانونی که مد نظر وی است، همانی است که آمریکا می‌خواهد آنها تابع آن باشند».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته در جریان سفر به سنگاپور که با هدف مقابله با نفوذ اقتصادی و سیاسی روزافزون چین در منطقه شرق آسیا انجام شده، امروز با «لی هسین لونگ» نخست‌وزیر و «هالیما یاکوب» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

مقصد بعدی معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر به شرق آسیا، ویتنام است و این در حالی است که نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موجب نگرانی متحدان واشنگتن درخصوص پایبندی به تعهداتش شده است.

«کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به سنگاپور سفر کرده، بامداد امروز (دوشنبه به وقت تهران) با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد.

محور گفت‌وگوهای هریس با سران ارشد سنگاپور در اولین روز سفر کاری به جنوب شرق آسیا، مقابله با تهدیدات سایبری، کمبود منابع در مقابله با همه‌گیری «کووید۱۹» و دیگر حوزه‌های همکاری واشنگتن با این کشور اعلام شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در جریان این سفر که با هدف مقابله با نفوذ اقتصادی و سیاسی روزافزون چین در منطقه شرق آسیا انجام شده، امروز با «لی هسین لونگ» نخست‌وزیر و «هالیما یاکوب» رئیس‌جمهور سنگاپور دیدار کرد.

در ادامه برنامه‌های هریس در سنگاپور، بازدید از پایگاه نظامی آمریکا در این کشور موسوم به «پایگاه دریایی چانگ» و دیدار با خدمه شناور رزمی «یو.اس.اس تولسا» نیز نوشته شده است.

Go Back

Comment