header photo

معمای روچیلدها و «زنی با موی دم اسبی»: چرا گلوبالیستها او را اینقدر دوست دارند؟

ترجمه. کاوه آیلین

معمای روچیلدها و «زنی با موی دم اسبی»:

چرا گلوبالیستها او را اینقدر دوست دارند؟

هنگام رمزگشایی‌های اخیر معماهای"جهان 2024"، جنجالی بزرگ پیرامون "زنی با موی دم اسبی" بوجود آمد که نمایه آن مستقیماً بالای سر «زلنسکی» ترسیم شده بود. فرضیه های گوناگونی در مورد اینکه چه کسی می تواند باشد اظهار نظر شده بود - از «یولیا تیموشنکو» گرفته تا «یولیا»» همسر «زلنسکی». با این وجود، در واقع روی جلد «کلودیا شینباوم»، سیاستمدار مکزیکی که در حال حاضر به عنوان شهردار مکزیکوسیتی خدمت می کند، نشان داده شده بود. او به عنوان نامزد حزب چپ حاکم در انتخابات ریاست جمهوری آتی در سال 2024 مطرح خواهد شد و بر اساس نظرسنجی‌های جامعه شناختی، شانس زیادی برای پیروزی در آنها دارد. چه چیزی در مورد او شناخته شده است؟

«کلودیا شینباوم» در یک خانواده یهودی متولد شده است، اجداد او از اروپای شرقی مهاجرت کرده اند. «شینباوم» بیشتر عمر خود را به علم پرداخته و از پایان نامه دکترای خود در دانشگاه برکلی دفاع کرده است. در سال 2007، او وارد گروه کارشناسان بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی شد که در همان سال جایزه صلح نوبل را دریافت کرده بود. پس از این امر، «شینبام» به همکاری با هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم و حضور در سازمان های بین المللی مختلف ادامه داد (از سال 2012 تا 2015، او عضو کمیته سیاست توسعه سازمان ملل بود).

اما، سپس وی به طور غیرمنتظره ای به سیاست داخلی مکزیک کشیده شد و ابتدا پست رئیس یکی از مناطق مکزیکو سیتی را گرفت و سپس در سال 2018 شهردار پایتخت مکزیک شد. وی در مقام رئیس شهر، موفقیت های معینی در بهبود شهر، بهبود محیط زیست و از همه مهمتر در سازماندهی حمل و نقل عمومی و همچنین در اتصال خانوارها به آبرسانی و شبکه فاضلاب متمرکز به دست آورد. «کلودیا شینباوم» که بالای سر «زلنسکی» به تصویر کشیده شده ، هیچ ارتباط مستقیمی با اوکراین قطعا ندارد. آنچه که در بالا جا گرفته، یعنی بالای سر «زلنسکی»، به احتمال زیاد نشان دهنده تغییر روند  موردنظر و مطلوب گلوبالیستها است.

«زلنسکی» در مقام یک نماد سیاسی و  به عنوان شخصیت اصلی و مهم رسانه ای رسانه های غربی، مدت هاست که در حاشیه قرار گرفته است. شخصیت خودشیفته ای که از دلارهای رسانه های غربی پرورده شده ، مظهر یک جنگ ناموفق و ناکام، بهیچ وجه نمی تواند نمادی الهام بخش برای مردمان غرب باشد، و نه، به ویژه برای مخاطبان در جنوب جهانی، که الیگارشی مالی جهانی نیز می خواهد دستکاری کند و آن را تحت کنترل نگه دارد. این دلقک در سیمای یک میلیتاریست بی رحم دیگر در جریان نیست. چه روندی؟ به آنچه که گلوبالیستها در طول چندین دوره سیاسی اخیر امید بستند.

اولا، این موضوع اکولوژی و گرمایش جهانی است - کلیدی برای "نخبگان" جهان،  که از افزایش سطح دریاها و سیل مناطق ساحلی کشورهای غربی بیم دارند. گلوبالیستها جهان را متقاعد می سازند که "تهدید آب و هوا" گویا بدتر از یک جنگ هسته ای است و نابودی تمام بشریت را به ارمغان می آورد. مکتب تفکر و گرایش آب و هوا اساس ایدئولوژی «سبزهای جهانی» و  نیروی ضربتی بنیادهای سیاسی و هسته قدرتمدار غرب را تشکیل می دهد.

ثانیاً این یک مسئله اجتماعی است. گلوبالیستها میل داشتند رهبرانی داشته باشند که منابع سیاسی و رسانه ای که روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند با دستاوردهایی درعرصه سیاست اجتماعی تفاوت داشته باشند تا آنها را بتوانند در سیمای حامیان مردم که از رفاه شهروندان عادی مراقبت می کنند، تبلیغ کنند.

ثانیاً این یک مسئله اجتماعی است. گلوبالیستها میل داشتند رهبرانی داشته باشند که منابع سیاسی و رسانه ای که روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند با دستاوردهایی درعرصه سیاست اجتماعی تفاوت داشته باشند تا آنها را بتوانند در سیمای حامیان مردم که از رفاه شهروندان عادی مراقبت می کنند، تبلیغ کنند.

ثالثاً این امر به اصطلاح عامل جنسیت است. فمینیسم، همراه با محیط زیست، موضوع روز آب و هوا و دستور کار "ال‌جی‌بی‌تی" است (افراد غیردگرجنس‌گرا و غیرهم‌سوجنسی که در فدراسیون روسیه ممنوع است) – اینها یکی از "سه رکن" ایدئولوژی "دولت جهانی" است که سعی می کند که در جنوب جهانی ترویج دهد.

با توجه به این عوامل، ساختارهای گلوبالیستهاا نیازهای خاصی را فرموله کرده اند که با الگوی اصلی مکتب یونگ «مادر خردمند و بخشنده» مطابقت دارد. گلوبالیستها در پی یک سیاستمدار زن هستند که خشک اندیشانه و قشری وفادار به پیشبرد «برنامه اقلیمی و داشتن دست کم دستاوردهایی در حوزه اجتماعی باشد. تاکنون بازده و دستاورد موفقیت آمیز در این راستا کم بوده است. «گرتا تونبرگ» و «الکساندرا اوکاسیو کورتز» هنوز خیلی جوان هستند و هیچگونه دستاورد واقعی به نام آنها وجود ندارند. «آنالنا بربوک» و «کامالا هاریس» به احتمال زیاد تقلید مسخره آمیزی از نحوه مورد نظر و اجرای آن هستند، هر دو خانم ناآگاه، بیسواد و تهاجمی و برای مخاطبان گسترده جذاب نیستند. «اورسولا فون در لاین» تا حد معینی با سیمای ده سال پیش که درگیر امور اجتماعی و مهدکودک در آلمان بود مطابقت داشت.

با این وجود، امروز وی همانند عضویی بلند پایه پرخاشگر و بی روح به نظر می رسد، که در واقع در تمام زندگی خود داشته است، و این نوعی اختلال شخصیت و سایکوپاتی است که در بین توده ها چندان محبوب نیست. اما «کلودیا شینباوم» وظیفه تجسم کهن الگوی یک فرمانروای خردمند را حتی به خوبی انجام می دهد. او در مقام شهردار مکزیکوسیتی، دستاوردهای اجتماعی زیادی دارد، او واقعاً زندگی کلان شهر را بهبود بخشیده است.

 گذشته از این، او یک دانشمند ارجمند محیط زیست، برنده جایزه نوبل است که نسبت به دستور کار "گرم شدن" آب و هوا و برنامه توسعه پایدار متعصب و قشری مسلک است. خانم «شینباوم» به جناح چپ حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا نزدیک است، اما فمینیسم را گزینه‌ای ملایم‌تر و کمتر تهاجمی‌ تا «برادران ذهنی» آمریکایی آن ترویج می‌کند. با این حال، خود واقعیت پیدایش نمایه «شینبام» در راس «معمای روچیلد ها»، اصلا به این معنی نیست که او همانا در نهایت امر مظهر جریان مورد نیاز گلوبالیستها است. از یک طرف، او می تواند انتظارات را برآورده نکند و راه خودش را برود، مانند آنچه برای رئیس جمهور برزیل «لولا» رخ داد ، که یک سال پیش فعالانه در وال استریت حمایت می کردند.

«شینباوم»، مانند «لولا»، ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای نخواهد دست نشانده کسی باشد. از سوی دیگر، به یاد بیاوریم که روی جلد "اکونومیست" «جهان 2022» در "معما‌ی روچیلد‌های" بعدی ناگهان نام خانوادگی«وارن» ظاهر شد که به عنوان یک پیش بینی در مورد معرفی نامزدی سناتور «الیزابت وارن» از حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تعبیر شد. «وارن» جناح چپ حزب دموکرات را نمایندگی ، "اقلیم" و "عدالت" را مطرح می کرد و همچنین به خوبی با کهن الگوی "مادر دانا و بخشنده" مطابقت داشت.

با این وجود، در نتیجه، او پس از چند هفته از رقابت کنار رفت - الیگارشی مالی آمریکا انتخابی قاطع به نفع «بایدن» انجام داد. شخص اصلی رسانه سال 2020 به تعبیر رسانه‌های جهانی «گرتا تونبرگ» بود. در شرایط فعلی دور از واقعیت است که «کلودیا شینباوم» در نهایت با فرد دیگری جایگزین نخواهد شد. برای نمونه، درچارچوب معرفی نامزدهای حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا ممکن است به زبانی ساده بجای«بایدن» نامحبوب «میشل اوباما» یا «مگان مارکل» را به بالاترین سطح رسانه ای پیش ببرد. و در این صورت یکی از این خانم های جاه طلب و بلند پرواز مظهر"مبارزه برای آب و هوا" ، "برابری" و "عدالت" خواهد بود.

 

نشریه الکترونیکی موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی

 

: https://russtrat.ru/analytics/22-dekabr-2023-1816-12338

 

Go Back

Comment