header photo

نشست کنگره ملی خلق جمهوری خلق چین: فعلا بدون سورپرایز است

ترجمه. کاوه آیلین

یوری تاوروسکی

نشست کنگره ملی خلق جمهوری خلق چین:

فعلا بدون سورپرایز است

نشست نوبتی کنگره ملی خلق چین (پارلمان) که در 5 مارس در پکن افتتاح شد، طبق سند سنتی پیش می رود.

اهداف کلیدی برای این سال عنوان شدند: رشد تولید ناخالص داخلی "حدود 5 درصد"، کسری بودجه و رشد قیمت های مصرفی "در سطح 3" درصد و همچنین افزایش بودجه نظامی – 2/7 درصد است.

 بنابر گزارش نخست وزیر "لی کیانگ"، توسعه بعدی چین بر بنیاد نوآوری تنوریکی سال گذشته "شی جین پینگ" به نام "توسعه با کیفیت بالا" خواهد بود. این امر حاکی از انصراف نهایی از رقابت برای درصدهای بالای رشد تولید ناخالص داخلی به هر قیمتی و گذار به تکیه بر فناوری های بالا، حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت زندگی مردم است.

 در این گزارش بر مسیرهای نوین توسعه در زمینه‌هایی مانند فناوری‌های کوانتومی و علوم زیستی، پیشبرد اقتصاد دیجیتالی، طرح ریزی های فناوری و تعمیم آن‌ها در حوزه‌های ابر داده ها و هوش مصنوعی تاکید شده است. طرح اقدام «هوش مصنوعی پلاس» و ایجاد مناطق توسعه صنایع آینده عملی خواهد شد. فرمول بندی "توسعه با کیفیت بالا" کاهش محسوس رشد اقتصادیی را توضیح می دهد که پیش از به قدرت رسیدن "شی جین پینگ " در سال 2012 آغاز شد و تنها در طول همه گیری کووید 19 و جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا علیه چین تشدید شد.

 عدول از گرایش" دنگ شیائوپینگ" و جانشینان او برای تبدیل کردن چین به "کارگاه جهان" که در خدمت بازارهای غربی هستند، در سال 2013 پدیدار شد. تغییر جهت تدریجی اقتصاد به سمت بازارهای داخلی «حالت عادی جدید» نام گرفت و سپس در سطحی بالاتر به عنوان تئوری «دو گردش» معروف شد. افزایش استقلال از بازارهای خارجی و به طور کلی از "توافق واشنگتن" به ناچار منجر به افزایش استقلال در سیاست خارجی و ارتقاء ابتکارات ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک خود شد. در بین آنها، ابتکار یک کمربند و یک جاده، طرح ایجاد "جامعه ای با سرنوشت مشترک برای بشریت" و افزایش مشارکت در سازمان همکاری شانگهای و بریکس برجسته است.

 مهمترین تجلی مسیر مستقل جدید توسعه شتابان روابط مشارکت راهبردی با روسیه بود. همانا این تغییر بردارهای توسعه اقتصادی و سیاسی امپراتوری آسمانی دلیل اصلی "مهار" آن بود که در برابر چشمان ما به جنگ سرد تمام عیار غرب علیه پکن تبدیل می شود.

 این نشست حدود یک هفته به طول خواهد کشید و در آن بسیاری آمار و ارقامهای مهم، دستورالعمل های اقتصادی و سیاسی اعلام خواهند شد. می توان انتظار تغییرات کادری جدید و حتی تغییرات در "معماری سیاسی" را داشت –"طرح اصلاحات قانون در مورد سازمان های شورای دولتی جمهوری خلق چین" (دولت چین) در دستور کار گنجانده شد.

 زمان سورپرایزهای جدی و تصمیمات سرنوشت ساز پس از پایان نشست کنگره ملی خلق جمهوری خلق چین فرا خواهد رسید. این تصمیمات در پلنوم سوم کمیته مرکزی حزب کمونیست حاکم چین در چند ماه مورد انتظار مشخص هستند. این پلنوم باید قبل از ماه اکتبر تا نوامبر سال جاری برگزار شود، زمانی که طبق سنت نانوشته حزبی، پلنوم نوبتی چهارم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین باید برگزار شود.

منبع. موسسه فرهنگ راهبردی

https://www.fondsk.ru/news/2024/03/05/sessiya-vsnp-kitayskoy-narodnoy-respubliki-poka-bez-syurprizov.html

Go Back

Comment