header photo

ونزوئلا: آمریکا بعد از ۶۰ سال نتوانسته انقلاب کوبا را شکست دهد

ونزوئلا: آمریکا بعد از ۶۰ سال نتوانسته انقلاب کوبا را شکست دهد

معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در سخنرانی خود در سازمان ملل حمایت کشورهای مختلف از رهبر مخالفان این کشور را بزرگترین اشتباه دیپلماتیک آنها دانسته و تاکید کرد مادورو رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا باقی می‌ماند.

«دلسی رودریگز» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا بامداد امروز (شنبه) طی سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل اقدام ایالات متحده و بیش از پنجاه کشور اروپایی و آمریکایی را در به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» سردسته کودتاچیان و مخالفان دولت قانونی کاراکاس، شدیدا محکوم کرد.

رودریگز با بیان اینکه این تصمیم، «بدترین اشتباه» در تاریخ دیپلماتیک این کشورها بود، گفت: «[نیکلاس] مادورو، با اعمال حق مقدس تعیین سرنوشت توسط مردم، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا بوده و می‌ماند. من سخنرانی خود را به نام تنها دولت کنونی ونزوئلا که واشنگتن قصد نابودی آن را دارد، آغاز می‌کنم».

به نوشته وبگاه شبکه «تله‌سور» وی ضمن اشاره به ضرر ۱۳۰ میلیارد دلاری که «تروریسم اقتصادی» و فشارهای دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» به ونزوئلا تحمیل کرده، توضیح داد: «دولت ایالات متحده بیش از ۳۵۰ اقدام قهری یکجانبه [علیه ونزوئلا] انجام داده که شامل مصادره اموال آن در خارج از کشور، محاصره اقتصادی که بر زندگی و سلامت ما اثر گذاشته می‌شود و هدف تمام آنها خفقان اقتصادی ملت [ونزوئلا] است».

معاون مادورو اقدامات اخیر آمریکا علیه ونزوئلا را اشتباه‌ترین اقدام علیه چندجانبه‌گرایی توصیف کرده و ارتش آمریکا را به دلیل «تجارت نفرت‌انگیز» ایجاد جنگ‌های مختلف در سراسر جهان که میلیون‌ها نفر را به کام مرگ کشانده، مورد شماتت قرار داد

رودریگز با بیان اینکه گوایدو «آلت دست آمریکا» برای سرنگونی دولت قانونی مادورو است، افزود: «ونزوئلا غیرقابل تجزیه بوده و خواهد ماند؛ ونزوئلای بولیوار، چاوز و مادورو»

وی همچنین گریزی به موضوع محاصره و تحریم‌های اقتصادی آمریکا طی شش دهه گذشته علیه کوبا زده و تصریح کرد با این وجود، واشنگتن هنوز هم نتوانسته بعد از ۶۰ سال انقلاب کوبا را مضمحل کند.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه گذشته در اقدامی غیرقانونی خوان گوآیدو، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» به رسمیت شناخته و مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند

از آن زمان به بعد، واشنگتن تمامی تلاش خود را به کار گرفته است تا با تحمیل فشارهای اقتصادی به دولت ونزوئلا، مادورو را وادار به کناره‌گیری از قدرت کند. با اینحال، مادورو هشدار داده است که ونزوئلا برای مقابله با هرگونه مداخله واشنگتن در امور داخلی این کشور آمریکای لاتین آمادگی دارد.

Go Back

Comment