header photo

پایان اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی توافقاتی که حاصل شد!

پایان اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی

توافقاتی که حاصل شد!

رهبران کشورهای بریکس پس از پایان اجلاس پانزدهم سران پنج کشور عضو این اتحادیه که طی آن شش کشور جدید به عضویت بریکس در آمدند، اعلامیه ژوهانسبورگ را تصویب کردند.

به گزارش اسپوتنیک، نکات اصلی در این اعلامیه از این قرار است:

گسترش اتحادیه

رهبران بریکس در مورد دستورالعمل ها، استانداردها و معیارهای گسترش اتحادیه خود به توافق رسیدند. آنها در مورد مرحله اول گسترش که به دنبال آن مراحل دیگر نیز خواهند بود، به اجماع رسیدند.

از سال 2024، شش کشور جدید شامل آرژانتین، مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی به بریکس خواهند پیوست.

سیستم مالی

کشورهای بریکس به لزوم استفاده از سیستم های پرداخت جایگزین اشاره کردند. وزارتخانه های دارایی و بانک های مرکزی کشورهای عضو این اتحادیه موظف شدند به منظور افزایش ثبات نظام مالی جهانی، استفاده از پول ملی و "تعدادی از ابزارهای پرداخت" را در تسویه حساب ها بررسی کنند.

نتایج تا اجلاس بعدی به اعضای بریکس گزارش خواهد شد.

دستاوردهای اجلاس سران

شرکت کنندگان نشست این اجلاس را موفقیت آمیز دانستند: این نشست اولین جلسه حضوری آنها پس از چندین سال فرمت های راه دور به دلیل همه گیری گرونا بود. رهبران پنج کشور عضو بریکس گزارش دیلما روسف، رئیس بانک جدید توسعه بریکس در مورد چشم انداز همکاری اقتصادی در این اتحادیه را استماع کردند.

سیریل راماپوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در سخنانی درباره نتایج نشست ژوهانسبورگ تاکید کرد که در جریان مذاکرات، رهبران بریکس به اهمیت پیشرفت متوازن در جهان و همچنین نیاز به حل و فصل مسالمت آمیز درگیری ها در جهان اشاره کردند.

بریکس یک سازمان بین المللی متشکل از پنج کشور برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی است. این سازمان در ژوئن 2006 در چارچوب مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست.
اساساً روابط دوجانبه بین کشورهای بریکس بر مبنای عدم مداخله، برابری و سود متقابل بنا شده است. علاوه بر اجلاس سران این کشورها ، جلساتی در سطح وزیران خارجه، وزیران دارایی و غیره برگزار می شود. از سال 2009، کشورهای بریکس هر سال اجلاس های سران خود را برگزار می کنند.

Go Back

Comment