header photo

چرا نشست سران "بریکس" اهمیت دارد؟

چرا نشست سران "بریکس" اهمیت دارد؟

نشست آتی سران بریکس قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری آمریکایی یواس نیوز اهداف نشست آتی سران بریکس که قرار است جمهوری اسلامی ایران هم عضو آن شود، مهمترین تمرکز این نشست بهبود روابط اقتصادی و چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی با ارزهای محلی در «بانک توسعه جدید» خواهد بود که به نوعی بانک بریکس به شمار می آید.

 در اجلاس سران گروه بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور بزرگ - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، انتظار می رود سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل و نارندرا مودی نخست وزیر هند حصور داشته باشد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به صورت مجازی در این اجلاس شرکت خواهد کرد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه در ژوهانسبورگ نماینده او خواهد بود.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آفریقای جنوبی، بیش از ۴۰ کشور از جمله عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، آرژانتین، اندونزی، مصر و اتیوپی برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند.

 به گفته انوک گودونگوانا، وزیر دارایی آفریقای جنوبی انتظار می‌رود که این گروه در مورد چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی به ارز محلی در «بانک توسعه جدید» که به نوعی بانک بریکس به شمار می آید گفتگو کنند.

وزیر دارایی آفریقای جنوبی تصریح کرد: استفاده از ارز محلی به کاهش خطرات ناشی از نوسانات ارزی کمک می کند.
بر اساس این گزارش، بانک توسعه جدید از زمان تاسیس در سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون در حال تلاش برای بکار گیری ارزهای جایگزین است.
در این اجلاس احتمالاً در مورد چگونگی بهبود روابط اقتصادی بین اقتصادهای مختلف نیز گفتگو خواهند کرد. توسعه همکاری در مورد فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در بخش هایی از همکاری انرژی و توسعه زیرساخت ها گرفته تا اقتصاد دیجیتال و بازار کار از دیگر مواردی است که بنظر می رسد در این اجلاس مطرح شود.
نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرده است که تاکنون از ۶۷ تن ازسران جهان برای شرکت در این اجلاس
پاندور گفت: همچنین توجه ویژه ای به روابط بین بریکس و کشورهای آفریقایی برای پیوند با موضوع اجلاس "بریکس و آفریقا" خواهد شد و افزود که شرکای بریکس مشتاق هستند تا فرصت ها را برای بهره مندی از منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا بررسی کنند.

 ایران فعالانه برای عضویت در بریکس تلاش می‌کند و به گفته معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشور، هیچ‌چیز مانع عضویت این کشور در بریکس نمی‌شود.

 تلاش ایران برای عضویت در بریکس هنگامی سرعت گرفت که وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور در جلسات اخیر این بلوک اقتصادی شرکت کردند

مارکوس پیرس، مدیر مؤسسه اقتصاد و مطالعات بین‌المللی دانشگاه سائوپائولو برزیل، در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری شین‌هوا گفت که تسویه با استفاده از ارزهای رایج برزیل و چین گامی مهم در جهت ایجاد یک نظم مالی بین المللی عادلانه تر است.

در نیمه اول سال جاری، چین و برزیل یادداشت همکاری برای ایجاد توافقنامه تسویه یوان در برزیل را به امضا رساندند و برزیل اعلام کرد که از پول ملی خود برای تسویه حساب تجاری دوجانبه با چین استفاده خواهد کرد.

قدرت اقتصادی در حال رشد کشورهای «بریکس» شامل برزیل،‌ روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به همراه جمعیت اساسی و منابع طبیعی فراوانشان، پایه و اساس نفوذ آنها در صحنه بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش شین هوا؛ نفوذ اقتصادی بریکس طی چند دهه گذشته افزایش یافته چرا که اعضای آن به نیرومحرکه‌های رشد اقتصادی تبدیل شده‌اند. بر اساس محاسباتی که خبرگزاری «بلومبرگ» با لحاظ داده‌های «صندوق بین‌المللی پول» انجام داده، انتظار می‌رود این گروه تا سال 2028 حدودا 40 درصد به رشد اقتصادی جهان کمک کند.

طبق داده‌های «بانک جهانی»، مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) اعضای بریکس در سال گذشته میلادی 25.9 تریلیون دلار بود که معادل 26 درصد تولید ناخالص داخلی جهان محسوب می‌شود. چین، روسیه و هند در میان 10 اقتصاد بزرگ جهان قرار دارند.

بر اساسا اعلام «سازمان تجارت جهانی»، مجموع صادرات کالا از اعضای گروه بریکس در سال 2022 به 5 تریلیون دلار رسید که به این ترتیب 20 درصد از تجارت جهان را به خود اختصاص داد.

«کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل» اعلام کرد: از سال 2001 سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) نقشی مهم در رشد اقتصادهای بریکس بازی کرده به گونه‌ای که ورودی سالانه FDI به این کشورها از سال 2001 تا سال 2021 بیش از چهار برابر شده است. آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد ورودی خالص سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشورهای بریکس در سال گذشته میلادی 287.3 میلیارد دلار بود که 16 درصد سهم جهانی محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام بانک جهانی 3.2 میلیون نفر در سال 2022 در کشورهای بریکس زندگی می‌کردند که معادل 41 درصد کل جمعیت جهان به حساب می‌آیند. هند پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست و پس از آن چین قرار دارد.

طبق اعلام بانک جهانی،‌ پنج کشور عضو بریکس در سال 2020 مساحتی بالغ بر 38.3 میلیون کیلومتر مربع را به خود اختصاص دادند که 30 درصد سطح خشکی سیاره زمین محسوب می‌شود. برزیل، روسیه، هند و چین در میان 10 کشور بزرگ جهان از لحاظ وسعت قرار دارند. برزیل همچنین بزرگترین کشور جهان در نیمکره جنوبی است.

کشورهای بریکس همچنین اعضای تاثیرگذار سازمان‌ها و آژانس‌های برجسته بین‌المللی از جمله سازمان ملل، گروه 20، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هستند. اعضای بریکس  تا 31 جولای امسال (9 مرداد) 14 درصد مجموع آرا در بانک جهانی و تا 8 آگوست (17 مرداد) نیز صاحب 15 درصد سهم در صندوق بین‌المللی پول بودند.

 

Go Back

Comment