header photo

کشتار خوجالی، هرگز فراموش نخواهد شد

کشتار خوجالی، هرگز فراموش نخواهد شد

جنگ اول قره باغ دارای نقاط بسیار تاریک و مبهمی است که آن چنان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته، یکی از این نقاط تاریک، کشتار خوجالی به دست نیروهای افراطی و ملی گرای ارمنی بود. از تاریخ ۲۵ تا ۲۶ فوریه ۱۹۹۲، نیروهای مسلح ارمنی این شهر را به تصرف خود درآوردند. در نتیجه اشغال این شهر، ۶۱۳ نفر ازجمله ۶۳ کودک، ۱۰۶ زن و ۷۰ فرد سالمند، توسط اشغالگران ارمنی کشته شدند

 از نسل کشی خوجالی به عنوان بخشی از سیاست اشغالگری و نسل کشی ارمنستان علیه آذربایجان که منجر به نقض گسترده و وحشیانه اصول و قواعد حقوق بین الملل، حقوق بشر و آزادی های او شده و همچو یک فاجعه خونین بزرگ در تاریخ بشریت وارد شده است سی و دو سال می گذرد.

از شب 25 تا سحرگاه 26 فوریه سال 1992 تجهیزات سنگین یگان های مسلح ارمنی وارد شهر خوجالی آذربایجان شد، افراد غیر نظامی را به قتل رساندند. شهررا با خاک یکسان کردند، منازل مسکونی و زیرساخت های اجتماعی را به طور کل نابود و به آتش کشیدند. در زمان نسل کشی خوجالی به زندگی 613 نفر خاتمه داده شده، صدها ساکن غیرنظامی جراحات سنگین دیده، 1275 نفر گروگان گرفته شدند. به اسرا و گروگان های گرفته شده شکنجه های طاقت فرسا داده شده است.

در نتیجه سیاست پاک سازی قومی ارمنستان که با ارتکاب این فاجعه مقیاس تجاوز نظامی علیه آذربایجان را بیش از پیش افزایش داد و در کنار قره باغ کوهستانی به عنوان بخش جدایی ناپذیرآذربایجان، شهرستان های لاچین، کلبجر، آغدام، جبرئیل، فضولی، قبادلو، زنگیلان را اشغال کردند، به زندگی بیست هزار آذربایجانی خاتمه داده شد و بیست درصد از اراضی خاک آذربایجان تحت اشغال قرار گرفت. درنتیجه بیش از یک میلیون آذربایجانی از خانه و زندگی آواره شدند و در وضعیت مهاجرت اجباری قرار گرفتند، و به طرز وحشیانه ای حقوق پایه و اساسی آنها نقض شد.

به تلاش مقامات جمهوری آذربایجان در بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی سیاست نسل کشی ارامنه علیه آذربایجانی ها محکوم شده است و تا امروز پارلمان های کانادا، مکزیک، کلمبیا، سودان، پرو، پاکستان، بوسنی و هرزگوین، رومانی، جمهوری چک، اردن، هندوراس و سایر کشورها و همچنین بیش از ۲۰ ایالت آمریکا و اتحادیه پارلمانی سازمان همکاری اسلامی، وقایع خوجالی را به عنوان نسل‌کشی قبول و محکوم کرده اند.

در بیست و شش ماه فوریه هر سال، هزاران انسان در پای بنای یاد بود شهدای خوجالی گرد می آیند و با گذاشتن گل های میخک یاد و خاطره آنان را گرامی می دارند. مردم آذربایجان این فاجعه خونین را فراموش نکرده و نفرت و انزجار عمیق خود را نسبت به مرتکبین این نسل کشی ابراز می دارند.

Go Back

Comment