header photo

گلوبال تایمز: غرب باید از بی طرفی چین سپاسگزار باشد

ترجمه. کاوه آیلین

گلوبال تایمز: غرب باید از بی طرفی چین سپاسگزار باشد

بعد از دومین سالگرد عملیات نظامی ویژه، رهبران گروه ۷ با ولودیمیر زلنسکی دیداری مجازی برگزار کردند تا «حمایت مسلم و بی چون و چرای» خود را از اوکراین بیان کنند.

 روزنامه چینی "گلوبال تایمز" می نویسد، گذشته از این، رهبران گروه ۷ «نگرانی» خود را در مورد مناسبات تجاری بین چین و روسیه ابراز کردند. نویسنده مقاله، یانگ شنگ، توضیح می دهد که "موضع چین طی دو سال گذشته از آغاز همان بحران اوکراین بدون تغییر باقی مانده است و مناسبات تجاری چین با روسیه مدت ها پیش ازآغاز درگیری در سطح بسیار بالایی توسعه یافته بودند. چین حق دارد مانند بسیاری از کشورهای دیگر در جنوب جهانی روابط خود با روسیه را توسعه دهد و گروه 7 در آن موقعیتی نیست که از سیاست های مستقل سایر کشورها شکایت کند".

 به نظر تحلیلگران چینی، دلیل آنکه غرب نتوانست به روسیه بکمک تحریم ها لطمه بزند، بهیچ وجه چین نیست بلکه غرب باید به جای بیان گله های بی معنی و بیهوده، به بی طرفی چین احترام بگذارد و سپاسگزار آن باشد. جهان به قدرت بزرگی نیاز دارد که  بی طرفی را حفظ کند تا بجای اینکه طرفی را بگیرد و  بحران به یک فاجعه ژئوپلیتیکی بزرگ و غیرقابل کنترل تبدیل شود.

 در بیانیه منتشر شده گروه 7 گفته می شود: "ما نگرانی خود را در رابطه با انتقال مواد و قطعات با کاربرد دوگانه برای تسلیحات و تجهیزات برای تولید نظامی از شرکت های جمهوری خلق چین به روسیه ابراز می کنیم". علاوه بر چین، در این بیانیه به کره شمالی و ایران نیز اشاره شده است.

 ادعاهای ایالات متحده آمریکا بسیار مستقیم تر از بیانیه مشترک G7 طنین انداز شده اند. نیکلاس برنز، سفیر ایالات متحده آمریکا در چین، در مراسمی در پکن به مناسبت دومین سالگرد درگیری روسیه و اوکراین گفت: «ایالات متحده آمریکا از ادامه حمایت سیاسی و دیپلماتیک چین از مسکو ناامید شده است... ما نسبت به اقدامات شرکتهای چینی بسیار نگران هستیم که مجتمع نظامی- صنعتی روسیه را تغذیه می کنند و «حمایت آن [چین] از روسیه، که واقعاً باعث نگرانی شدید است».

"کوی هنگ" دانشمند بنیاد ملی تبادل بین المللی چین و همکاری قضایی سازمان همکاری شانگهای، معتقد است که اظهارات گروه 7 و سفیر آمریکا به سادگی نشان می دهد که آنها می خواهند چین را وادار به جانبداری کنند و به موضع دیپلماتیک مستقل آن احترام نمی گذارند. روسیه یک قدرت بزرگ با زنجیره تامین گسترده و زنجیره صنعتی برای پشتیبانی از عملیات نظامی خود است و به اندازه کافی منابع انرژی و خواربار دارد.

 "ما شیائولین"، رئیس بنیاد مطالعات مدیترانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژجیانگ، اشاره کرد که: به همین دلایل است که غرب موفق نشده روسیه را با تحریم‌ها تضعیف کند. پروفسور "لی هایدونگ" از دانشگاه روابط خارجی چین به این  نتیجه گیری رسیده است که «غرب باید شرمنده و سرافکنده باشد، زیرا تحریم های همه جانبه و کمک های نظامی گسترده آنها به اوکراین در دو سال گذشته نتوانسته روسیه را تضعیف کند و اکنون مسکو از مزایای بیشتری در میدان نبرد برخوردار است و گله ها و شکایات آنها تنها ضعف و ناکامی آنها را آشکار کرده است».

منبع: موسسه فرهنگ راهبردی

https://www.fondsk.ru/news/2024/03/02/global-times-zapad-dolzhen-byt-blagodarnym-kitayu-za-ego-neytralitet.html

Go Back

Comment